donderdag 25 juni 2015

The Lau is van de wereld

24 juni 2015: Het nieuws komt binnen dat Thé Lau is overleden. Zeker niet onverwacht, maar toch schrik ik er van en pink een klein traantje weg...

Thé Lau, zanger van The Scene, de band die ik in mijn studententijd regelmatig heb zien optreden. Vooral op gratis festivals, van groot (Parkpop, 3x) tot klein (bv Nieuwe wereldfestival met ook Michael Gorbatsjov). Als het even kon, was ik er bij. Vooraan en keihard meezingen met de geweldige teksten. En altijd hopen dat mijn favoriet 'Rigoureus' ook voorbij zou komen. Gelukkig was dat vaak het geval.

The Scene, een band die ik onder andere ben gaan volgen vanwege de meer dan leuke drummer: Jeroen Booy, die eerder al een Scooter was bij Roberto. Maar al snel was ik om en was de hele band favoriet. Jaren heb ik met een The Scene-t-shirt rondgelopen met daarop de gitarist, Eus. En zo stoer: een vrouwelijke bassiste! Vond ik echt erg tof!
De muziek heeft me door menig moeilijke periode geholpen. Maar me ook heerlijk laten stuiteren op, uiteraard: 'Iedereen is van de wereld'. Dagenlang daarna was ik schor, heerlijk!   
In april 2014 werd maakte Thé Lau bekend dat hij ongeneeslijk ziek was, keelkanker. Hoe wrang, de man met de rauwe, hese en tedere stem, gaat dood aan keelkanker...
Uiteraard schrok ik daarvan, Thé Lau, The Scene...mooie herinneringen...


Er werden afscheidsconcerten aangekondigd die uitverkocht waren voor je met je ogen kon knipperen. Helaas was ik er niet bij. Ook stond The Scene eindelijk op Pinkpop! Laat, maar niet te laat. Misschien vanwege valse sentimenten (en misschien ben ik nu wel vals...), maar zelf vonden ze het geweldig. Dus wie ben ik om daar dan iets van te vinden?
Overal in praatprogramma's kwam Thé zijn verhaal vertellen. Prijzen werden uitgedeeld. De band kreeg meer pauwen in hun reet gestoken dan in de jaren '90 toen ze echt groot waren. Ergens vind ik dat dan jammer. In de jaren '90 waren ze ook al goed hoor! Niet nu opeens omdat de zanger doodgaat...
Maar goed, beter laat dan nooit...

En voor mij een mooie gelegenheid om mooie herinneringen op te halen.

En nu is hij er niet meer...de man die mijn studententijd een geluid heeft gegeven. Thé Lau...Goede reis!


Juul

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...