donderdag 30 juli 2015

Eerlijkheid voorop bij een recensie? of liever slijmen?

Liefde. Haat. Verraad. Noodlot.
Getelde dagen

Er is een nieuwe superieure thriller van eigen bodem uit. Getelde dagen laat de verwoestende werking zien van een gestrand huwelijk waarbij de spanning voelbaar is op elke bladzijde.
'Een thriller waarbij je de dagen aftelt naar de ontknoping' ***** De Telegraaf

'Siska Mulder scherpzinniger dan ooit, spannender dan ooit. Met Getelde dagen voegt ze zich bij de allerbeste misdaadauteurs van Nederland.' Crimezone

'Niets is wat het lijkt in Getelde dagen.' Margriet

'Van de ontknoping zult u beslist nachtenlang wakker liggen'. Zin
'Met dit boek heeft deze schrijfster weer een juweel afgeleverd waarmee ze laat zien dat ze tot de absolute TOP behoort en het lezen van haar boeken een feestje is.' Thrillerlovers

Als je dit zo leest, dan denk je als lezer bijna van 'dat boek moet ik hebben!'. Toch? Ik baal heel soms van mijn vaak afwijkende mening over een boek. Waarom ik daar van baal? Omdat als je afwijkt van de massa, men dan ook weer gelijk commentaar heeft dat ik bijvoorbeeld een schrijver niet zou mogen. In het geval van ene Corinne Vlamincx beschuldigt ze mij er zelfs van dat ik een lastercampagne voer t.o.v. haar. Waarop ik dan denk 'waarom zou ik?'. Je bent zo onbekend en je boek Beklemd zo slecht, dat ik alleen maar mensen wilde waarschuwen dat het een waardeloos boek is! (en zo heb je eigenlijk alsnog aandacht)

Ho ho Ink! Smaken kunnen verschillen toch? Klopt! In het geval van Getelde dagen van Siska Mulder zal het inderdaad een kwestie van smaak zijn. Siska is kundig genoeg om haar zinnen in mooi en goed Nederlands te schrijven. Ook zitten er geen rare andere fouten in. Maar ik vind het gewoon totaal geen spannend verhaal. Het komt zeer traag op gang en eigenlijk zijn alleen de laatste plusminus 40 bladzijdes spannend. Maar dat heeft zo lang geduurd en je irriteert je zo aan dat gedoe van de hoofdpersonen dat je niet meer kan meeleven. 
Thrillerlovers ligt nachtenlang wakker van de ontknoping? Dan zouden ze hun naam moeten veranderen in spannendeboekjeslovers. Een thriller is het absoluut niet en als je thrillers zo ontzettend loved...dan heb je of nog niet zo veel echte thrillers gelezen...of je slijmt je rot bij de uitgeverij. Ja of Ink, ze hebben een andere smaak? Klopt. Eens.

Ik ben intussen wel zo bekend met tijdschriften, kranten, blogjes en anderen dat ik weet welke smaak ik deel en welke absoluut niet. Als de Telegraaf een boek vijf sterren geeft, zal ik eerst eens heel goed de gehele recensie doorlezen. Als de Margriet en Libelle laaiend enthousiast zijn, weet ik al dat het een zogenaamde echte vrouwenthriller is a la Suzanne Vermeer. Niks mis mee, veel mensen genieten er enorm van. Alleen ik niet.
Als ik bij Thrillerlovers bij de tag Chicklit zie staan (bij een thriller!) dan weet ik ook genoeg. Kat is gek op romantische boekjes en als een spannende roman meer romantiek dan spanning herbergt dan heeft het al minimaal vier sterren te pakken. Maar niks voor mij. Ik lees de bouquetreeks wel als ik een romantisch boekske wil. Als ik een thriller pak, dan wil ik gethrilled worden en niet in slaap gesust met labbekakken romantiek.

Maar wat is het lastig als je de schrijver best aardig vindt en in sommige gevallen heel aardig en het boek echt helemaal niks aan vindt. We hebben ooit met het hele team afgesproken vooral eerlijk te zijn. We hebben zelf zo'n hekel aan de sites waar alleen de boeken die men wel goed vond neergezet worden. Zo leer je nooit de smaak van de makers kennen. Alles is altijd goed. 
En ach dat we daar dan soms mensen tegen ons in het harnas jagen, het zij zo.
Ik hoop gewoon dat men veel van ons kan vinden, maar dat we wel eerlijk zijn. Dat we niet slijmen, omdat we bang zijn anders geen boeken meer te mogen ontvangen ter recensie. Ik denk dat we een mooi blog hebben, dat we juist heel veel reclame maken voor mooie boeken en veel schrijvers een platform geven. 

Maar leuk vind ik het niet om iemands werk, waar hij of zij maanden mee bezig is geweest te beoordelen met dat ik er niks aan vond....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...