woensdag 8 april 2015

Arthur Niggebrugge met de grote heelmeester

Titel: De grote heelmeester
Auteur: Arthur Niggebrugge
Karakter Uitgevers B.V
318 pagina's
Verschenen: Maart 2015
Recensie door Lydia Buist

Arthur Niggebrugge is werkzaam als traumachirurg in het Haagse Bronovo en heeft langere periodes in Ghana geopereerd. Zijn eerste thriller is de neerslag van zijn ervaringen in twee radicaal verschillende werelden. ‘De grote heelmeester’ is een fictief verhaal met autobiografische elementen. 

Het artsenechtpaar Tom en Suzanne van Amstel werkt in een afgelegen hospitaal in het Ghanese Battor. Een nederzetting aan de oever van de Volta waar de oude Ashanti-rites nog springlevend zijn. Zij voelen zich geleidelijk aan door de bevolking geaccepteerd, als plotseling het noodlot toeslaat - hun dochter wordt gebeten door een slang. In een wanhopige race tegen de klok reist Tom af naar Accra op zoek naar antiserum. Een ramp dreigt zich te gaan voltrekken.....
Als alle hoop verloren lijkt en als hun dochter in een coma belandt, schiet een mysterieuze medicijnman te hulp. Een gebeurtenis met verstrekkende gevolgen. Want wie is deze man en wat zijn zijn drijfveren? Is het toeval dat het gezin korte tijd later door de duistere onderwereld bezocht wordt?

'Magisch en meeslepend ' - Tomas Ross staat er op de cover .
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Bij het zien van de cover alleen al kreeg ik de rillingen. Op de cover staat een afbeelding van een slang en ik ben echt bang voor slangen. Ik heb met mijn voeten op de bank dit boek gelezen.
Het verhaal begint in Leiden. Na een telefoontje besluiten Tom en Suzanne om samen met hun twee kinderen Vincent en Emma naar Afrika te gaan voor een langere tijd. Met hart en ziel gaan ze aan de slag in het ziekenhuiscomplex in het Ghanese Battor. De auteur neemt je mee in de Afrikaanse wereld. Het is zo mooi beschreven: je kunt de cultuur haast proeven. Het echtpaar is geliefd bij de bevolking. Wanneer hun dochtertje Emma wordt gebeten door een slang is er haast geboden. 
Een beet van een slang gaat gepaard met ondraaglijk veel pijn, gevolgd door het afsterven van de getroffen lichaamsweefsel, met de dood als gevolg. Het enige redmiddel is het antiserum.  

Tot overmaat van ramp is er geen antiserum meer beschikbaar in het hele ziekenhuiscomplex. Tom gaat met Tampore, een goede vriend van de familie, een lange zenuwslopende reis tegemoet met de auto om elders antiserum te halen. Tot overmaat van ramp krijgen ze een klapband......
Wanneer Emma in groot levensgevaar is schiet medicijnman Dunsunyi te hulp. Deze mysterieuze man heeft grote kennis over traditionele en spirituele geneeswijzen. 
Na vele bizarre gebeurtenissen lijkt het erop dat iemand niet blij is met aanwezigheid van het artsenechtpaar. 
Of is het allemaal toeval? Kunnen ze wel iedereen vertrouwen?

Arthur Niggebrugge heeft een debuut geschreven wat heerlijk leest. Moeilijke woorden of Afrikaanse begrippen kun je naslaan achter in het boek in de woordenlijst, dat vond ik wel zo prettig.  
Je leeft mee met de kleine Emma, de personages zijn duidelijk. De auteur heeft zijn medische kennis aan de hoofdpersonage Tom meegegeven. Tom is arts en zijn gezin is alles voor hem. 
In het begin kon ik moeilijk in het verhaal komen, maar op een gegeven moment wordt het verhaal meeslepend en spannend: ik wilde alles weten. 
‘De grote heelmeester’ pakt je bij de lurven en laat je niet meer los. Een verhaal over de tweestrijd tussen vertrouwen en verraad, tussen barmhartigheid en hebzucht en tussen 
de westerse wetenschap en de eeuwenoude Afrikaanse tradities. 
Eerlijk gezegd vond ik het jammer dat het uit was en dat had ik niet verwacht na de moeizame start, maar ik geef niet gauw op en ik ben blij dat ik een volhouder ben. 
Ik moet Tomas Ross gelijk geven: het is magisch. 
Arthur Niggebrugge heeft de smaak te pakken en is druk bezig met zijn tweede boek. Hij heeft met dit boek bewezen dat hij veel in zijn mars heeft en zeker de moeite waard is om in de gaten te houden. 

Ik geef dit boek 3,5 ster. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...