woensdag 19 september 2018

Gezien de feiten van Griet op de Beeck

Het verhaal: 'Gezien de feiten' gaat over Olivia, een vrouw van eenenzeventig. Voor haar wordt alles anders als de man sterft met wie ze heel lang getrouwd was. In een ontwapenende weigering om zich te gaan gedragen naar de wens van anderen of naar het traditionele beeld van wat ouderen zouden moeten doen, gaat ze op zoek naar een manier om haar bestaan van tel te laten zijn.
Over de kracht van spijt hebben. Over de gretige wil om goed te leven. Over de warme wurggreep van families. Over de angst om ruimte in te nemen. Over de kilte van de wereld zoals we hem kennen. Over het wapen dat liefde kan zijn, als ze echt is tenminste. Over afscheid nemen. Over opboksen tegen vooroordelen. Over de grens tussen liefhebben en loslaten. Over onbegrip. Over keuzes maken. Over angsten die het leven bepalen.
Korte dialogen. Heel beeldend en raak geschreven. Met lichtheid en fijne, ironische humor, behandelt Op de Beeck een toch wel zwaar thema. Er zitten in het verhaal verschillende lagen waarin je zo diep kunt graven als je wilt. Een boekje vol prachtige citaten. Ontroerend. Aangrijpend. Heel herkenbare personages. Scherpe dialogen. Een mooi onderhoudend en ingetogen verhaal. De gebeurtenissen volgen elkaar razendsnel op.
Het personage van Olivia is mooi uitgewerkt. De andere personages zijn dit iets minder, en blijven eerder oppervlakkig. Meeslepende ritme, althans in het eerste deel. In het tweede deel gingen de sprongen in de tijd soms wel heel snel. Misschien kon dit ook niet anders, als je maar 96 pagina's mag vullen. En, een ietwat abrupt einde. Toch een verhaal dat je stof geeft tot nadenken.
Dit was nu eens echt wat ze noemen, een leuk tussendoortje. Ondanks alle commotie die de publicatie veroorzaakt heeft: voor mij een niet onaardig boekenweekgeschenk. Ik heb er al gelezen die ik véél minder vond. Ik kan me dan ook absoluut niet vinden in de resem negatieve recensies die het boekje uitlokte. Maar, gelukkig dat smaken verschillend... ook bij literatuur.
Niet echt een origineel verhaal, dat geef ik grif toe, maar wat het origineel maakt is Griets schrijfstijl. En, oh ja, dit geef ik ook grif toe, ik ben fan van Griet én haar schrijfstijl. Goed, dit is niet haar sterkste werk, maar toch zeker wel de moeite waard.

4 sterren
Jan Rooms

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...