zaterdag 19 september 2020

Het Italiaanse meisje van Lucinda Riley

 


Titel: Het Italiaanse meisje 

Auteur: Lucinda Riley

 Uitgeverij: Xander uitgevers

 Publicatiedatum: juli 2019 

Recensie door: Astrid 

 Mijn recensie:

Wauw wat een mooi verhaal. Na het lezen van Zon, het zesde deel van de zeven zussen serie had ik behoefte aan nog een roman van Lucinda Riley. Ik had voldoende keus op mijn E-reader, want vorig jaar heb ik ook de op zichzelf staande boeken van de auteur aangeschaft. Ik had ze nog niet gelezen. Na even dubben welk boek ik dan zou gaan lezen heb ik gekozen voor Het Italiaanse meisje.

Het verhaal gaat over Rosanna, een meisje van elf dat helpt in het eethuisje van haar ouders. Op een dag vieren vrienden van hun ouders hun trouwdag, en Roberto Rosinni – hun zoon – komt zingen als verassing. Roberto is operazanger en hij zong het lied prachtig. Rosanna is gelijk verliefd op Roberto en weet dat ze later met hem zal gaan trouwen. Als de ouders van Rosanna erop aandringen dat zij ook een nummer zingt, is het hele gezelschap stil. Rosanna heeft zo’n schitterende operastem dat Roberto eropaan dringt dat ze kennis maakt met Luigi, de zangleraar van wie ook Roberto les heeft gehad.

Luigi is onder de indruk van deze prachtige stem en wil haar graag onder zijn hoede nemen. De ouders van Rosanna hebben hier geen geld voor maar haar broer Luca is bereid om haar lessen te betalen.

Rosanna groeit uit tot een wereldberoemde operazangeres, en samen met Roberto toert ze de hele wereld over.

Rosanna en Roberto worden verliefd op elkaar. Maar Roberto is een echte rokkenjager. Hun liefde is daardoor zeer destructief en brengt een hoop ellende met zich mee.

Wat een verhaal is dit zeg. Vanaf de eerste bladzijde zat ik in het verhaal en kon ik het niet meer loslaten. Rosanna schrijft, in cursief, een brief aan Nico. In het begin weten we nog niet wie Nico is, maar gedurende het verhaal komen we daarachter.

Zelf ben ik geen echte romanlezer, maar meer een thrillerlezer. Toch kan ik best genieten van een mooie complete roman, en Het Italiaanse meisje is daar een van.

Roberto en Rosanna zingen opera en om die reden staan er best wel een aantal operatermen in het boek. Ik heb opgezocht wat ze betekenen en dat maakte het verhaal compleet. Ook heb ik diverse operastukken, zoals bijvoorbeeld ‘Madam Butterfly’, via YouTube opgezocht en beluisterd. Daardoor kon ik me nog meer in het verhaal verdiepen en dat gaf extra lagen aan dit verhaal. Ik kan dat zeker aanbevelen bij dit boek, want dan wordt het boek nog mooier en levendiger.

De personages zijn zeer beeldend beschreven en ik leefde echt met ze mee. Het verhaal kreeg gestalte in mijn hoofd en ik zag alles voor me gebeuren. Het boek heeft alles. Veel romantiek, maar zonder dat het zoetsappig wordt. Het is geen verhaal van ‘ik hou van jou en ik blijf je trouw’.

Dit is een compleet verhaal, en van de karakters ga je houden. Dat is voor mij erg belangrijk dat ik in een roman van de karakters ga houden. Roberto heb ik menigmaal tot de orde geroepen en van Rosanna ben ik gaan houden. Zo ging ik op in de personages.

Er is ook genoeg drama in dit verhaal, en dat maakte het ook weer een beetje spannend.

Dit verhaal laat zien wat een destructieve relatie met je leven kan doen.

Maar ook de verhaallijnen van Luca en Carlotta zijn schitterend beschreven.

We reizen van Napels naar Milaan en gaan door naar Manhattan en Engeland, en terwijl ik dit las waande ik me als lezer ook op deze plaatsen.

Het Italiaanse meisje moet je zeker lezen als je een liefhebber bent van mooie romans. Lucinda Riley neemt je mee in een verhaal dat je niet meer loslaat. Ik heb de pagina’s verslonden en vond het erg jammer dat het was afgelopen.

Dit keer geen serie, maar een op zichzelf staand verhaal. Ik heb ervan genoten. De andere boeken van Lucinda Riley ga ik zeker nog lezen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...