woensdag 4 november 2015

Verbrande levens van Claudia Biegel



In oktober 2005 kwamen bij een brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost elf migranten om het leven. Ze waren daar opgesloten in afwachting van hun uitzetting uit Nederland en zaten als ratten in de val. Met die gruwelijke gebeurtenis in haar achterhoofd, schreef Claudia Biegel Verbrande levens.

Elk van de elf verhalen – door Claudia treffend flitsromans genoemd - is telkens opgedragen aan één van de slachtoffers. De basis wordt steeds gevormd door de combinatie van geslacht en land van herkomst, maar de verhalen zelf zijn fictief.  De kracht van de flitsromans zit hem in het feit dat er steeds een kijkje gegeven wordt in situaties in de betreffende landen die uiteindelijk tot een vlucht leiden. Vluchtelingen zijn ineens geen groot getal meer, maar mensen met een gezicht en een leven dat lange tijd zo loopt als dat van de lezer, totdat ...

Het boek verhaalt over onderdrukking, geweld, armoede, uitzichtloosheid, discriminatie en al die andere zaken die een huis niet langer tot een thuis maken. Claudia is erin geslaagd om deze heftige problematiek in mooie verhaallijnen te vervatten. Naarmate het boek vordert, begin ik me steeds meer te beseffen dat ik een bevoorrecht mens ben om in Nederland geboren te zijn. Maar ook dringt het besef tot me door, dat ik ook gevlucht zou zijn wanneer ik in de schoenen van de hoofdpersonen zou hebben gestaan.

Verbrande levens is in meerdere opzichten een verrijking van mijn boekenkast. Zowel de vormgeving – hardcover met leeslint – als de verhalen zijn pareltjes. Ergens las ik eerder een uitspraak over vluchtelingen en ik sluit me daar na lezing van de elf flitsromans van harte bij aan:
Ieder mens is op zoek naar geluk, maar we nemen het slechts een beperkt aantal kwalijk.

Claudia Biegel schenkt haar royalties volledig aan VluchtelingenWerk Nederland en de uitgever – het Leidschendamse LetterRijn – zal dat bedrag verdubbelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...