zaterdag 29 oktober 2016

Boekinkt sprak met: Nienke Pool

Allereerst van harte gefeliciteerd met de publicatie van Falco en de gestolen Stympha's!

Kun je kort omschrijven waar Falco en de gestolen Stympha's over gaat?
In het land van Concordia heeft een Melt Down plaatsgevonden. Met name de hoofdstad is verwoest. De Alkeiden die daar wonen besluiten het hel land door te reizen en van iedere provincie iets mee te nemen, waardoor ze hun stad sneller op kunnen bouwen. In de Noordelijke IJsvlaktes halen ze vers water en vis en uit het Zonnige Zuiden stelen ze de paarden om als lastdieren te werken. In het Oosten, waar Falco woont, komt de president samen met een heel leger Alkeiden olie halen. Om te zorgen dat het land niet in opstand komt, nemen ze uit iedere provincie iets kostbaars mee. Uit het Oosten zijn dat de Stympha’s. Falco reist de president achterna en zo begint het avontuur.

Je bent eigenlijk nog niet zo lang bezig met het schrijversvak. Hoe ben je er toe gekomen om toch deze weg in te slaan?
Ik zat van de ene dag vastgekluisterd aan mijn stoel doordat ik was gevallen. Ik verzon ineens heel veel verhalen en besloot ze op te schrijven.

Falco en de gestolen Stympha's is een Young Adult fantasy verhaal. Hoe kon je de liefde voor geschiedenis combineren met het schrijven van een deels gefantaseerd verhaal?
Alkeiden is de Franse naam voor Herkules, die om een god te kunnen worden 12 werken moest verrichten. Een van de werken was het verjagen van de moordzuchtige Stymphalische vogels uit de moerassen van het mistige Oosten. Dat leek me een leuke basis voor een avonturenverhaal omdat die vogels dodelijke poep hebben en giftige pijlen. Ik ga terug naar de mythologie en verzin er zelf iets bij. Dat herkennen tieners, want in hun series en games gebeurt precies hetzelfde.

De wijze van uitgeven is een bijzondere vorm- via Boek10 met 9 collega auteurs een eigen boek uitgeven. Wat voor voordelen zie je hierin?
Samen sta je sterk. Iedereen is ergens sterk in en kent wel iemand die ons helpt of aandacht aan ons besteedt. Voor de uitgever is het ook een voordeel want het potje dat er voor promotie is gereserveerd, kun je nu in een keer aan allemaal uitgeven. De slinger die we met z’n tienen krijgen is veel groter dan we individueel hadden gekregen. Je kunt ook ervaringen uitdelen en het is gezelliger. Ik kan nog wel even doorgaan als je wilt, want ik zie alleen maar voordelen.

De markt voor een Nederlandse fantasy auteur is een moeilijke, hoe denk je de lezers te kunnen bereiken?
De markt is niet eens zo moeilijk, er gebeurt juist ontzettend veel. Harland Awards is ongelofelijk in opkomst en ook bij Hebban is er heel veel aandacht voor ons genre. Er zijn heel veel bundels die uitkomen en er zijn schrijfwedstrijden voor genreverhalen. YA staat heel erg open voor fantasy. Je moet niet kijken naar de dichte deur maar zoeken naar de kier. En een heel goed boek, zal ook zeker helpen. We zullen zien of mijn Falco de kier kan vinden.

Falco en de gestolen Stympha's is gedeeltelijk gebaseerd op een mythe. Hoe lastig is het om daar een eigen, overtuigende, twist aan te geven. Ben je bang om afbreuk aan de legende te doen of wil je de lezer juist onderwijzen door kennis te laten maken met het onbekende?
Nee hoor, nooit bang zijn als schrijver anders kun je beter ophouden. De lezer hoeft de mythe niet te kennen om het verhaal te begrijpen. Dit is een generatie die is opgegroeid met historische verhalen die in een modern jasje zijn gestoken. Denk aan Geronimo Stilton of Percy Jackson.

Wat voor tips heb je voor beginnende schrijvers?
Ik voel mezelf een beginnend schrijver dus veel tips heb ik niet. Om beter te worden heb ik veel gelezen; veel geschreven; veel geluisterd naar kritieken; veel uitgeprobeerd; niet opgegeven.

Vond je het moeilijk om een fantasie wereld te creƫren. Hoe hield je overzicht in een wereld die eigenlijk alleen in je hoofd zit?
De moeilijkheid zat m niet in het verhaal maar in hoe ik het verhaal wilde vertellen. Ik had nog nooit een letter geschreven en wilde dat het een goed verhaal zou worden. Dus ik heb het honderd keer herschreven, niet omdat de wereld niet klopte maar mijn schrijfstijl nog niet klaar was.

Wat voor boeken lees je zelf graag, wie zijn jouw voorbeelden of geven je inspiratie?
Ik lees veel kinderboeken voor Hebban. Heel mooi vond ik Shinu van Jonas Boets; iboy van Kevin Brooks; Boy7 van Mirjam Mous.

Hoe ben je op het idee gekomen hier een verhaal over te schrijven, waarom deze mythe?
Ik ben tweevoudig historica: als ik een verhaal vertel is het altijd historisch. Ik weet niet beter. Deze mythe heb ik gekozen omdat het zo spannend was: vogels die poepen en pijlen afschieten; dat spreekt tot de verbeelding. Ik was verbaasd dat het nog niet was uitgemolken in de kinderliteratuur.

Wat heb je geleerd van het schrijven van Falco en de gestolen Stympha's , wat zou je de volgende keer anders aanpakken?
Mijn tweede boek is bijna af en ik verzin daar nog weer nieuwe fouten. Ik moet er zelf van leren maar raadt niemand aan mijn methode te volgen: de methode van de chaos.

Met wat voor projecten ben je op het ogenblik bezig en wat kunnen we in de toekomst van je verwachten?
Ik schrijf nu een boek over de Renaissance. Een groep jongeren worden uitgekozen om een game te gaan testen die het geheim van de Rozenkruisers moet ontrafelen. Het loop anders: de helft van de groep belandt in het echte verleden en komt lijnrecht tegenover een gevaarlijke vijand te staan: hun eigen vrienden. Het is een game. Drie levens en het is over en uit.


Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...