dinsdag 24 april 2018

Interview met Sophie Esther

Daar verscheen opeens het boek Ommekeer van Sophie Esther. De omslag trok dus mijn aandacht, omdat het eens iets anders dan wat je vaak ziet aan de geijkte meisjes in een rood jasje, of nu de nieuwste trend met vrouwfiguren op hun rug gezien, vaak met wat bomen op de achtergrond ook. Let maar eens op hoe vaak je die ziet verschijnen.
Toen ik ook nog eens las dat de naam Sophie Esther een pseudoniem was, ging speurneus op onderzoek. En mochten wij de auteur wat vragen stellen:




*Wil je jezelf aan de hand van 5 kenmerken voorstellen aan de lezers?

Sociaal, gedreven, vasthoudend, duizendpoot, ADHD-er Ik denk dat je me daar goed mee kunt uittekenen.
*Je hebt nu bij Ommekeer , in tegenstelling tot vorige boeken, een auteursnaam: wat is de reden om een andere naam te kiezen en hoe kwam je op deze naam?

Omdat Ommekeer een compleet ander genre is dan wat ik toe nu toe schreeft, leek het mijn uitgever een goed idee om het onder pseudonieum te doen. Maar wel een pseudoniem waarbij iedereen weet dat ik het ben. Kirstin schrijft kinderboeken, romans, themaboeken en stuiverromannetjes en Sophie schrijft misdaadromans. 
Sophie Ester is de naam van mijn oma: Marie Sophie Ester-van Losser. Op die manier eer ik mijn grootouders een beetje. 


*Wanneer begon je met het schrijven van verhalen? Hoe ontdekte je dat je beter was dan de doorsnee schrijver?

Als kind schreef ik al graag, maar ik ben "in het echt" begonnen in 1992, met Klopjacht, nu het eerste deel van Ommekeer. Dat sudderde een beetje door en daar heb ik destijds niet veel mee gedaan. De echte schrijven begon ongeveer in 2007, toen onze zoon ernstig gepest werd op de basisschool. Ik stelde mezelf voor de keuze: of alle ruiten ingooien op school (zo boos was ik, vooral op de leerkracht die toekeek en het liet gebeuren) of er een boek over schrijven. Dat jaar is "Knopen in je touw" uitgegeven, waarmee ik op de shortlist voor de Nieuwe Schrijversprijs van de AKO kwam. Ik werd tweede (de winnaar was een beroemde BNér)


*Je boek Ommekeer is net uit: je hebt een opvallend andere omslag dan vaak gebruikelijk. Mocht je meedenken met het ontwerp?
Is een omslag belangrijk voor jou?

Ja, de omslag maakt of breekt het boek, vind ik. Ik mag van mijn uitgever voorbeelden aanleveren en samen met de vormgever overleggen we dan tot er iets uitkomt waarmee we beiden kunnen leven. Mijn idee was een schedel, maar dat mocht niet. Na nog tig voorstellen kwamen we hierop uit en ik ben er erg blij mee.
Heb je voorbeelden van een boek wat jij echt geweldig mooi vindt?
 Ik kan zo eigenlijk geen andere omslagen bedenken die mij zeer aanspreken. 

*Ommekeer gaat over 5 gezinsleden die op de vlucht zijn en in een beschermingsprogramma zitten. Ik ben benieuwd hoe je op dit idee voor een boek kwam?

Het "veroorzaker"van de hele serie is de rockgroep Heart. Ooit, dat zal ergens in 1991 of 1992 zijn geweest, hoorde ik voor het eerst "Cruel Night" en hoppa, dat was het begin. 
Cruel Nights speelt een erg belangrijke rol in de overige delen (met toestemming uiteraard en vermelding van artiest en label en copyright. De aanzet tot waar dit liedje een grote rol gaat spelen zijn voornamelijk tv-series, songteksten en mijn zeer rijkelijke fantasie. 




*Een van de hoofdpersonen Vincent vind ik duidelijk uitgebreider geschetst dan de anderen. Hij is erg bezeten van muziek en heeft ook een duidelijk beschreven uiterlijk. Is het toeval of heb je ook echt iets met dit personage?

Ja, absoluut. De serie draait eigenlijk om Vincent en in het eerste deel is hij daarom een beetje op de voorgrond geplaatst. 

*Nu zeggen ze dat een auteur wat van zichzelf in een boek schrijft, dus welk personage heeft veel van jou weg? 

Dat zal zeker Vincent zijn. Zijn gedrevenheid, zijn wilskracht en zijn vermogen om dingen weer op te pakken op het moment dat het slecht gaat, komen overeen met mijn manier van leven. 

*Hoelang deed je over het schrijven van Ommekeer?
Al met al ruim 25 jaar. Maar het heeft ook jaren op de plank gelegen, is keer op keer herschreven en overdacht. 


*Hoe schreef je het letterlijk: waar( thuis in de woonkamer of aparte kamer), hoe (pc?), wanneer enz

Ik schrijf meestal overdag, achter mijn laptop, aan de tafel of op mijn hoekje van de bank. Hond naast me, muziek aan. De mooiste stukken produceer ik onder druk, wanneer ik nog heel even wil schrijven (tot een bepaalde tijd) of 's avonds, maar daar is met een gezin nauwelijks tijd voor. 




*Heb je een auteur die jij als voorbeeld voor jezelf hebt?
Nee, eigenlijk niet.  Ieder doet wat hij of zij het beste kan en waar diens hart ligt.

*Lees jezelf graag? En wat lees je graag?

Ja, ik lees graag, maar neem er geen tijd meer voor (mede te danken aan de ADHD, die ik na mijn CVA's in 2014 heb opgelopen). Ik lees het liefst romans (streekromans) of waargebeurde verhalen. 


*Is er een boek wat je , behalve jouw eigen boeken, zou aanraden?

Zonder twijfel de Thule serie van Thea Beckmann. Volwassen lectuur in een kinderjasje met zoveel verborgen boodschappen. Daar heb ik een neus voor, tussen de regels doorlezen. Zo vond ik de Grey-serie ook heel goed, omdat ik veel meer zag, las en begreep dan wat er stond. Het verhaal gaat veel dieper dan de inkt op die bladzijdes vertellen. 


Dan nog wat andere vragen:
*Waar kunnen ze jou s'nachts voor wakker maken?
Hmm... je moet van erg goede huize komen wil je mij 's nacht wakker maken en mij dan nog aardig vinden ;-) Momenteel zou ik iets voorstellen met salted caramel. Dat mogen dan donuts of iets anders taarterig zijn of spannende koffie. 
*Welk muziekstuk/nummer luisterde jij het meest in 2017? 
Hmmm.. muziek waar ik veel inspiratie van krijg: Love on the brain van Rihanna, de mashup van Ed Sheeran vs Distubed: Shape of the sickness, Empire of the Sun: We are the people  en  niet te vergeten Bruno Mars met It will rain. Zeer gevarieerd, maar dit werkt (samen met de overige 41 andere nummers van mijn playlist van Youtube erg lekker in het schrijfproces.

*Welke film bracht jou tot tranen?
O, ik ben een watje met films. Ik ben al in tranen bij de kerstreclames van de Plus en de AH, dus die waterlanders stromen snel. Tranen met tuiten bij Schindlers list (vooral het enige stukje rood in de film is goed voor een doos tissues), La vie est belle, Marley and me (vooral nu we een hond hebben...) en andere gevoelige films. Maar ik ga ook voor de Lord of the rings etc. 
*Welke 3 bekende Nederlanders wil jij wel meedoen aan Expeditie Robinson?
Meedoen? Op een eiland, zonder zeep, toiletpapier, dekens, eten en vooral mijn gezin? Nee dank je, ik doe niet mee. 
Maar wanneer het dan toch moet: het lijkt me gezellig met Richard Groenendijk, Marjan van den Berg en Martine Bijl. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...