zondag 20 mei 2018

Gezichten in het vuur van Henning Mankell




Gezichten in het vuur - Henning Mankell

Verhaal
Als het dorp wordt overvallen door bandieten, neemt de moeder van Sofia het besluit om te vluchten. Net als het gezin zich elders thuis begint te voelen, trapt Sofia op een landmijn. Daarbij komt haar oudere zusje om het leven en verliest zij zelf haar beide benen. Met veel wilskracht en doorzettingsvermogen slaagt zij erin een zelfstandig bestaan op te bouwen als naaister.

Cover
Bruintinten. Foto van een jong meisje met een blik die zegt: "Ik heb teveel meegemaakt, teveel gezien." Ik neem aan dat dit een foto van Sofia is, de hoofdpersoon uit het boek, en een meisje dat echt bestaat.

Mijn mening
Een jeugdboek van een thrillerschrijver en dan ook nog een die zich in Afrika afspeelt. Een continent waar ik te weinig vanaf weet en waardoor ik er misschien ook minder interesse in heb. Misschien daarom dat dit boek al jaren ongelezen in de kast staat. Toch moet er een reden geweest zijn dat ik het boek destijds gekocht heb.
Het verhaal speelt zich af in Mozambique, maar zou in elk willekeurig ander door burgeroorlog verscheurd land kunnen spelen. Sofia is de jongste van twee zusjes, maar in alles is ze de oudere. Zij past op haar zus Maria, zorgt dat haar niks overkomt. Ze lijken uiterlijk zoveel op elkaar dat ze wel een tweeling lijken.
Op een dag slaat, voor de tweede keer in hun leven, het noodlot toe. Sofia verliest niet alleen haar zusje, maar ook haar benen. Ze is letterlijk en figuurlijk geamputeerd. 
Haar strijd om zich aan te passen aan het nieuwe leven is zwaar, maar wat is ze sterk! Overal weet ze zich, met uiteraard ook downs, doorheen te slaan.
Het is een meisje om bewondering voor te hebben. Een verhaal dat ontroert, maar je ook doet beseffen wat een ellende een oorlog veroorzaakt. Ook al is de oorlog misschien al voorbij...het gevaar blijft bestaan. Wat dit boek extra bijzonder maakt is de wetenschap dat Sofia echt bestaat. En ik hoop dat het haar goed gaat!

4 sterren

Juul



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...