vrijdag 29 april 2016

Boekpresentatie Krijna van Loenen

 Een stralende dag

Zaterdag 23 april ben ik naar de boekpresentatie geweest van het boek van een studiegenoot, Krijna.
Heel leuk om haar na heel veel jaren weer te zien en te spreken!


Over het boek en de auteur ( op de website ):
Voel voorbij je verstand

Flaptekst:
We brengen veel van onze kostbare tijd door in de bovenkamer. Gedachten gaan
razendsnel en lijken zo waar, dat we er vaak in mee gaan zonder onszelf af te vragen of
het ook anders kan. Onze neiging is om te versmelten met wat we denken.
Op die manier ben je één met je gedachten in plaats van dat je gedachten hebt die komen en gaan.  
In "Voel voorbij je verstand” worden praktische handvatten aangeboden om een duurzaam
andere relatie met jezelf en je gedachten te ontwikkelen. Dit eerste hulpboek bij
psychische beslommeringen is geschreven vanuit ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
en laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en
richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. 
Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de
negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven,
hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor
bent horen daarbij. Door dit boek te lezen en te beleven ga je ervaren dat je om positief
te zijn niet positief hoeft te denken. 


Krijna van Loenen (1974) heeft een coachingpraktijk in Den Haag. Krijna biedt naast
individuele sessies, ook relatiecoaching en ondersteuning in gezinnen aan.
Verder heeft zij een afwisselend aanbod aan workshops en trainingen op haar
website staan. 

Ruim op tijd was ik op locatie, BLOOM op de Koninginnegracht in Den Haag. Op steenworp afstand van het gebouw waar wij onze studie gevolgd hebben. Het voelde daarmee nog vertrouwder.
Krijna wist over het gebouw te vertellen dat het de Filler-kliniek van Vanessa geweest is. Mevrouw Vanessa heeft in ieder geval smaak, want het is een mooi en oud grachtenpand, al is de gracht inmiddels verdwenen.

Langzaam druppelde de gasten binnen. Iedereen werd met een gulle lach en blijdschap door Krijna begroet. Je kon niet anders dan je welkom voelen.
Ik bleek niet de enige studiegenoot aanwezig, er waren nog 2 meiden uit die tijd. Heel leuk om bij te kletsen. Het was zo een hele kleine reünie.

Best wel zenuwachtig nam Krijna het woord. Ze vond het heel bijzonder dat er zoveel mensen speciaal voor haar waren gekomen.
Ze begon met de vraag of we onze voeten stevig op de grond wilden zetten en onze ogen dicht. Ik doe in zulke situaties nooit mijn ogen dicht, dus nu ook niet, maar ik focuste op een specifiek punt. Ook goed, denk ik.
Ze las een gedicht voor.

Daarna nam ze ons mee op reis door het boek, aan de hand van de hoofdstukken. Kort, en soms wat langer, werden die besproken. Ook vroeg ze regelmatig aan ons wat wij bij dat deel voelden. En er waren eigenlijk altijd wel mensen die reageerden. Daarmee werd het interactief. En soms ook confronterend, ik denk voor iedereen. Want de boodschap die ze mee wil geven kan iedereen in zijn leven toepassen.

Ik ga verder over de inhoud niks zeggen, daarvoor kun je het boek lezen.
Ik heb veel aan de middag gehad. Voor een deel was het een bevestiging dat ik met bepaalde stappen op de goede weg ben. En voor een deel ook nieuwe handvaten gekregen om verder te gaan.

Het eerste boek gaf ze aan haar vader. Dat was een mooi en liefdevol moment.

Daarna was het tijd om het boek te kopen en te signeren.

Ik ben blij dat ik hierbij geweest ben. Natuurlijk omdat het leuk was om de meiden weer te zien. Maar ook omdat Krijna mij zo wist te raken. En niet alleen mij...

Ik ben wel nieuwsgierig naar het boek, en zal het zeker ook gaan kopen.

Dank je Krijna voor je gastvrijheid en bijzondere middag.

Juul


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...