zondag 21 augustus 2016

Boekpresentatie van Follow van Gaby Rasters

Ik had een tijdje terug een uitnodiging gekregen van Gaby Rasters voor haar boekpresentatie van Follow. En eindelijk was het zover: 17 juni, op naar Eindhoven. Ik was nog nooit in Eindhoven geweest, dus ik vertrouwde erop dat mijn TomTom mij naar boekhandel Van Piere zou brengen. Tijdens het rijden hield ik nauwlettend alles in de gaten; dit keer hoopte ik dat er geen oranje lampjes gingen branden...dat heb ik één keer meegemaakt, maar na de laatste keer was de auto gemaakt dus ik moest er maar even vertrouwen in hebben. Tja en dan beland je in de file...eigen schuld dikke bult, had ik maar eerder van huis moeten gaan. Je ziet van alles dan bij je medeweggebruikers: mensen die uitgebreid in hun neus zitten te peuteren, vrouwen die hun make-up bij moeten werken en het is ongelooflijk hoeveel mensen ik zie met hun mobiel in de hand. Ze zijn zo in gedachten bezig dat ze niet in de gaten hebben dat ze alweer kunnen rijden met een claxonconcert tot gevolg. Ik had gezelschap van Phil Collins in de auto en af en toe gaf Truus aan dat ik naar een andere baan moest of een koe die ging loeien omdat ik te hard reed, maar dan de verlossende woorden: bestemming bereikt. 


Nu begon ik toch wel even zenuwachtig te worden, maar ik was niet de enige: ook Gaby begon zenuwachtig te worden.
We dronken samen een kop koffie voordat de presentatie begon. Follow is geen thriller maar een roman en ik vind het heerlijk om af en toe van genre te veranderen. Dan wordt het startsein gegeven: we gaan beginnen.

Gaby kreeg het eerste exemplaar van Follow uitgereikt en een bos bloemen van uitgeverij Zomer & Keuning. De uitgever deelde mede dat er dit jaar nog twee boeken van deze trilogie van Gaby Rasters zullen verschijnen met de titels Like en Share . Na een luid applaus ging Gaby en nog enkelen een stukje voorlezen uit het boek. Een passage dat Mila een Skype-gesprek heeft met Chris. Het bijzondere van Follow is dat je vrienden met de personages uit boek Mila, Sebastiaan en Chris kunt worden op Facebook en hen kunt volgen. Chris Vant Hof presenteerde de boekpresentatie. En dan hoor ik Gaby tegen Chris en het publiek zeggen: ‘Mila is hier. Kijk maar om jullie heen, wie is degene die achter het personage Mila zit?’. Ik kijk achterom en ik kijk opzij en ik ben niet de enige die rondom kijkt. We zijn allemaal nieuwsgierig. Dan wordt er gevraagd of Mila naar voren wil komen. Met luid applaus stap ik naar voren, best zenuwachtig want nu gaat het gebeuren. Gaby bedankt me voor de inzet en de vorm die ik aan Mila geef op Facebook. Ik krijg van haar Follow uitgereikt. En dan stelt de presentator Chris Van Hof mij nog enkele vragen, zoals wat ik er van vind om Mila te zijn. Het is bijzonder, dat kan ik jullie vertellen. De reacties van de lezers en de tips, maar ook de adviezen die Mila krijgt. Ik vind het leuk en ik hoop dat ik nog lang Mila mag zijn op Facebook.


Vervolgens werd er met een panel gepraat over het boek. Of mensen zich kunnen herkennen in Mila, of ze het boek gelezen hebben en wat hun mening is. En dan volgt de volgende verrassing want ook personage Sebastiaan is aanwezig. Een luid applaus volgde. Sebastiaan zat in het panel en ook hem worden enkele vragen gesteld. Zelf vond ik het ook spannend want na een jaar Mila te zijn op Facebook kwam ik ook te weten wie achter het personage van Sebastiaan zat. En dat is Herby Hulsebos. Hij speelt het goed en gaat ook helemaal op in zijn personage Sebastiaan. Een geweldig aardig man en leuk om kennis met hem te maken.

En dan is het tijd voor een hapje en een drankje en is er de mogelijkheid om het boek te kopen en het te laten signeren. Tijdens de borrel heb ik met diverse mensen gepraat. Met de uitgever, maar ook met de lezers en de Facebookvrienden van Mila. Ik kreeg complimenten dat ik het goed doe en dat is fijn om te horen. Natuurlijk even met Herby gepraat en onze ervaringen uitgewisseld. Nadat ik mijn boek had laten signeren door Gaby en ons fotomomentje had gehad en namens Mila in het gastenboek van boekhandel Van Piere een krabbel had gezet, was het tijd om naar huis te gaan. Met een big smile reed ik Eindhoven uit. En zonder file was ik binnen een uur thuis. Het was een bijzondere en een geslaagde avond.

Mijn dank gaat uit naar de gastvrijheid van Gaby en naar Vincent van Moorsel die geweldige foto’s heeft gemaakt en met toestemming van hem mag ik de foto’s gebruiken voor dit verslag.
Gaby, ik ben trots op je en bedankt voor de geweldige avond!


Lydia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...