zondag 7 augustus 2016

Holland house van SarahPrins


 Sarah Prins is als journalist werkzaam geweest voor verschillende Nederlandse kranten, tijdschriften en andere media.
Zij heeft onder andere uitgebreid onderzoek gedaan naar corruptie binnen topsportorganisaties en de invloed van de vervagende grenzen tussen sport- en zakenwereld. Holland House is haar debuut.
Cover:
De cover laat duidelijk zien dat het over de Olympische Spelen gaat. De vijf ringen met foto’s erin en de titel Holland House. Alleen geeft de cover mij geen gevoel van een thriller.
Als je de zin die in redelijke kleine letters leest weet je dat het een “Zinderende thriller over de Olympische Spelen in Rio” is. Als mijn oog op dat zinnetje was gevallen had ik het boek opgepakt anders had ik hem waarschijnlijk laten liggen.

Verhaal:
Journaliste Sanne Gregorius reist haar vriend Fabian achterna naar Rio de Janeiro. Haar vriend is fysiotherapeut en maakt deel uit van het Nederlandse olympisch team. Sanne had haar vriend beloofd dat ze vakantie ging houden en ging uitrusten, want veel zouden ze elkaar niet zien. Alleen Sanne kan niet echt stilzitten. Daarom had ze nog met haar hoofdredacteur gesproken en aangegeven om nog een paar sfeerartikelen te schrijven over de stad. Die had wat aarzelend toegestemd, maar ze mocht het doen.
Als Sanne op zoek gaat naar onderwerpen om over te schrijven ontmoet ze een Braziliaanse bouwvakker genaamd Orestes. Hij vertelt haar over de ellende die de bewoners hebben meegemaakt vanwege de bouw van het Olympisch dorp. Daarnaast onthult hij een groot geheim wat te maken heeft met een groot crimineel circuit. Dit laat Sanne totaal niet los en graaft dieper en dieper. Ze gaat op zoek naar de waarheid, alleen komen daar vele levens mee in gevaar.

Mijn mening:
Als je de achterflap leest wekt het direct mijn nieuwsgierigheid. Wat schuilt er achter het grootste sportevenement ter wereld?
Vooral dat de Olympische Spelen bijna starten en dat elke dag wel iets vermeld staat over de Spelen in de krant geeft het een extra gevoel bij het lezen van dit boek. Je leest het bijna als een waargebeurd verhaal.
Ik vond het een spannend boek. Het start direct met goede actie. De spanning is niet continu aanwezig, maar wisselt wat af. Dit hoort ook echt bij het verhaal vind ik. Je krijgt elke keer een mooie opbouw naar een spannend moment.
De hoofdstukken worden afgewisseld vanuit de personages Sanne en William. Het was elke keer snel duidelijk vanuit welk personage het hoofdstuk was geschreven.
In het verhaal zitten meerdere personages. Sommige personages werden iets meer uitgelicht en sommige bleven oppervlakkig. Ik kon me goed inleven in de hoofdpersonages. Sanne is wel een vrouw die veel durft, maar dat blijkt ook uit de reacties van haar omgeving. Ze ziet weinig gevaar en gaat achter haar doel aan met alle consequenties van dien.
Wel had ik wat meer vanuit Fabian willen zien. Het ging toch ook over hem, hij was de reden dat zij naar Rio ging.
William is echt een slechte man die nergens voor aan de kant gaat. Deze personage wordt ook goed naar voren gebracht.

De schrijfstijl is duidelijk en vlot geschreven. Geen lange of moeilijke zinnen. Geen flinke hoofdstukken. Dit zorgde ervoor dat de snelheid van het lezen er lekker in bleef zitten. Een opvallende zin die ik tegenkwam was: “zijn ledematen voelden als gekookte mie”.

Van deze auteur zou ik best nog wel meer willen lezen.

Plot: 4
Schrijfstijl: 4
Leesplezier: 4
Originaliteit: 4
Psychologie: 3
Spanning: 4

Het boek krijgt van mij 4 sterren.



Brenda


Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...