vrijdag 2 juni 2017

De love bus van Tjibbe Veldkamp

Over de schrijver:
Tjibbe Veldkamp is een Nederlandse kinderboekenschrijver, die in 1992 debuteerde met het prentenboek Een ober van niks, waarvoor hij de tekst verzorgde. De illustraties kwamen van Philip Hopman, met wie Veldkamp later nog meer boeken maakte, zoals 22 wezen. Ook werkte hij vaak samen met illustrators Kees de Boer en Wouter Tulp. Met de eerste startte hij in 2008 de populaire serie over Agent en Boef. Veldkamp publiceerde bovendien enkele jeugdromans, waaronder Tiffany Dop (2009), waarmee hij een Zilveren Griffel won.

Achterflap:
Op zaterdagavond 7 februari 1976 werden in Medum en omgeving twee mensen vermoord, er viel één zwaargewonde en acht personen hadden medische zorg nodig voor lichtere verwondingen.
Al dat geweld draaide om seks.
Dit is het verhaal van die avond.

Mijn mening:
De love bus is in mijn ogen een romantische titel en ook de cover oogt qua kleur zoetsappig. Al lezende kom ik tot de ontdekking dat het niet alleen draait om liefde maar vooral om seks.
J.J is de chauffeur van de love bus en werkt voor Bob. De love bus is bedoeld om ongestoord seks te kunnen hebben.
Cathelijn is een meisje die haar eigen fantasie loslaat op de love bus en dan ontdekt dat ze totaal op het verkeerde spoor zit. Ze besluit gebruik te maken van de love bus en zoekt een willekeurig iemand om samen met haar de love bus te bezoeken.
Als ze iemand heeft gevonden loopt de afspraak anders dan gepland. Er raken verschillende jongeren betrokken bij een uit de hand gelopen impulsieve actie.
Het verhaal wordt wisselend geschreven vanuit de hoofdpersonen Cathelijn en Tammo, helaas zorgt dat in het verhaal voor bijna twee keer hetzelfde verhaal in een toch al niet zo dik boek.
Sommige delen zijn bijna letterlijk dubbel beschreven, dit vond ik storend.
De hoofdpersonen maakte geen speciaal gevoel bij me los, de schrijver heeft mij op geen enkel punt weten te raken, dat maakte het lezen van dit boek tot een teleurstelling.
Ik verwacht vanwege de achterflap een spannend element in het verhaal maar dat heb ik tot het einde toe gemist.
De plot leverde geen duidelijkheid, ik had het gevoel dat het verhaal niet af was.
Helaas was De love bus voor mij niet het boek wat ik verwacht had.

Originaliteit: **
Schrijfstijl: *
Spanning: **
Psychologie: *
Plot: *

Helaas is de love bus voor mij maar 1 ½ ster waard.
Bianca


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...