zaterdag 17 juni 2017

Het kleine meisje

Meneer Linh ontvlucht zijn door oorlog geteisterde land, op zoek naar een betere toekomst voor zijn kleindochter. De toewijding waarmee hij zich over het kleine meisje ontfermt maakt hem tot mikpunt van de spot van zijn kamergenoten in het asielzoekerscentrum. Meneer Linh voelt zich niet thuis in het vreemde land, tot hij op een dag meneer Bark ontmoet. Meneer Bark praat vooral over zijn vrouw die kort daarvoor is overleden. Meneer Linh verstaat hem niet maar hij luistert, met zijn kleine meisje op schoot. Ze blijven elkaar dagelijks op hetzelfde bankje in het park treffen.
Tot op een dag meneer Linh en zijn kleindochter plotseling worden overgeplaatst naar een gesloten inrichting, elders in de stad. Hoe moet hij nu zijn vriend terugvinden? Met gevaar voor eigen leven onderneemt hij een ontsnappingspoging, die uitmondt in een dramatische ontknoping.


Dit is nu een boek waarvan ik niet snap dat niemand deze ooit noemde tegen mij? Bij toeval pakte ik het op; een mooi klein gebonden boek.
Als ik begin te lezen moet ik door lezen en stop dus pas bij de laatste bladzijde omslaan. met een brok in de keel van ontroering kijk ik stil voor mij uit en overdenk het prachtige verhaal. Ik vind deze schrijver, in ieder geval in dit verhaal, meesterlijk! Prachtige beelden roept hij op met zijn sfeerbeschrijvingen en zeer mooi taalgebruik.
Hoe vaak ben jij ontroerd als je een boek dichtslaat en kan je even geen nieuw boek ter hand nemen? Ik zelden.
Net weer een nieuwe uitgave uitgebracht voor slechts tien euro. Ik heb geen aandelen, maar raad iedereen aan dit mooie verhaal te lezen en te laten weten of hij het eens is met mij.
Het kleine meisje van meneer Linh is een schitterend geschreven roman, die geen lezer onberoerd zal laten. Met zijn meesterlijke sfeerbeschrijvingen, prachtige beelden en treffende taalgebruik raakt hij de kern van het menselijk bestaan: de fundamentele behoefte aan het contact met andere mensen.


Ink

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...