zondag 7 januari 2018

Jan en Sanne Terlouw met In huis met een seriemoordenaar

Zou de huurster het volgende slachtoffer zijn geweest?
In 1967 werd Nederland opgeschrikt door de arrestatie van Hans van Z. Onder ongekende media-aandacht werd later tijdens het 'Moordproces van de Eeuw' vastgesteld dat de 26-jarige Van Z. minstens drie moorden had gepleegd; een vierde moord was mislukt. Hij werd tot levenslang veroordeeld.
Deze charmeur kwam jarenlang bij het gezin Terlouw over de vloer, als geliefde van hun huurster. Dochter Sanne was nog jong, maar ze herinnert zich de man wel.
Jan Terlouw en Sanne Terlouw schreven een intrigerende roman over hun ervaringen met deze beruchte seriemoordenaar.

Cover
Een foto van een man in een net pak omringd door agenten. Het is een al wat oudere foto. Niet bijzonder aansprekend. Als ik het boek al zou oppakken in de winkel zou het vooral vanwege Jan Terlouw zijn...

Mijn mening
Ik ben niet heel erg enthousiast over dit boek.
Het gegeven is interessant, een seriemoordenaar in je naaste omgeving en wat dat dan met je doet. Hoe verenig je de persoon die je hebt leren kennen met de man die opgepakt wordt voor een serie moorden?
Die twijfel wordt wel goed beschreven. Het ongeloof dat iemand die je goed kent tot zulke daden in staat is. Maar aan de andere kant ook de twijfel die je al bij hem had, het gevoel dat er iets niet in de haak is.

Een behoorlijk minpunt vind ik het vele uitleggen van hoe de wereld in elkaar stak in de jaren 60.  Het boek is maar 128 bladzijden, en als er dan ook nog best veel uitgelegd wordt, blijft er ( te ) weinig verhaal over. Dingen die uitgelegd worden zijn bv de moord op Kennedy, wat zijn Provo's, apartheid en de oprichting van D66. Dingen waarvan ik denk dat de gemiddelde lezer wel weet wat het inhoudt. Heel jammer dus.

Als jeugdboeken schrijver vind ik Terlouw geweldig, ik denk dat ik alle boeken wel gelezen heb. Dit is mijn tweede thriller van hem en beide vond ik tegenvallen.

Voor 3 sterren vind ik het boek niet goed genoeg, voor 2 net niet slecht genoeg: 2,5 sterren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...