Recensie door: Jacqueline

Cover
Een man, ik vermoed Kraken, loopt nadenkend tijdens de ochtendschemering door de stad die nog moet ontwaken. Een prachtig plaatje, een boek om op te pakken.

Achterflap
Onweerstaanbare mix van spanning, geschiedenis en cultuur. De heren van de tijd maakt de trilogie van De witte stad compleet!
Vitoria, 2019. De roman De heren van de tijd, die zich afspeelt in de Middeleeuwen, is een groot succes. Hij verschijnt onder het mysterieuze pseudoniem Diego Veilaz.

Vitoria, 1192. De legendarische graaf Diago Vela komt thuis na een missie van twee jaar, hem opgedragen door de koning. Hij treft zijn broer aan, getrouwd met de vrouw die ooit zíjn bruid was.

In het heden krijgt Unai López de Ayala te maken met een reeks gruwelijke moorden, identiek aan beschrijvingen in De heren van de tijd. Zijn onderzoek leidt naar de toren van Nograro, een fort dat al eeuwen bewoond wordt door dezelfde familie. Gaandeweg vindt Unai in De heren van de tijd allerlei overeenkomsten met zijn eigen verleden. En deze ontdekking zal voor hem en zijn familie alles veranderen.

Mijn mening
Na de delen 1 en 2 van deze trilogie te hebben gelezen keek ik al even uit naar dit laatste deel. Maar omdat ik bij de eerste twee delen toch wat moeite had om in het verhaal te komen is dit deel blijven liggen tot mijn vakantie. En in dit geval is dat een onterechte keuze geweest want ik zat zo in het verhaal! Waarom? Ik denk dat de geschiedenis en cultuur dat verwerkt is in dit verhaal mij vanaf het begin gelijk aansprak. Net als de andere delen geniet ik van de schrijfstijl Eva García Sáenz de Urturi en is mijn leesplezier hoog. Dit derde deel dat uit bijna 500 pagina’s bestaat lees ik dan ook binnen 3 dagen uit. Wat de hoofdpersonages (Unai alias Kraken, Alba en Esti) in dit deel weer voor hun kiezen krijgen. Pfft het is niet niets.
‘De vier muren waren bedekt met illustraties van gruwelijke godinnen en sciencefictionlandschappen waarin een apocalyps ophanden leek. Het geheel maakte je duizelig, liet je heel klein voelen. Zo te zien was ik niet de enige die geïntimideerd was’.
In dit boek ‘De heren van de tijd’ worden spannende en boeiende gebeurtenissen gedetailleerd geschreven dat in het heden (2019) en in het verleden, in de periode 1192 tot 1200 zijn gebeurd. In dit verhaal heeft een personage, die auteur is en die onbekend wil blijven, de roman ‘De heren van de tijd’ geschreven. De gruwelijke moorden die in het heden plaats vinden zijn in het verleden eerder gebeurd en zijn opgenomen in de roman.
Een lastige klus voor commissaris Alba Díaz de Salvatierra en haar team om dit uit te zoeken. Wanneer Alba, Unai, hun dochtertje en hun familie persoonlijk ook een aantal vreselijke en verdrietige situaties voor hun kiezen krijgen neemt een van hen een drastische beslissing die ik niet aan had zien komen. Unai zal ondanks de persoonlijke vervelende situatie waarin hij zich bevindt toch als profiler de zaak op moeten lossen. Gaat hem dit ook lukken?
‘In de gegraven geul onder het enorme houten rad stroomde slechts een dun straaltje water en de schoepen van het rad kreunden onder de ijspegels, als was de molen een oude vrouw met bevroren tranen’.
De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt. Met een personage is iets bijzonders aan de hand maar om niet te spoileren ga ik niet aangeven wie of wat het is. Over hoe deze bijzondere personage in dit verhaal verwerkt is vind ik erg interessant om te lezen. Maar ook de extra spanning die het verhaal kreeg door het gedrag van deze personage in diverse situaties was absoluut van toegevoegde waarde!

Dikke complimenten voor Eva García Sáenz de Urturi, wat heeft ze dit weer magnifiek bedacht en geschreven. ‘De heren van de tijd’ krijgt van mij 4,5 kraaien!

‘Aan de andere kant van het kantoorraam gaf de zon de bladeren aan de bomen een goudgele gloed en liet het briesje de uithangborden in de laan zachtjes bewegen’.

Spanning: 4,5