zaterdag 1 augustus 2020

De verloren kinderen van Diney Costeloe


Titel: De verloren kinderen
Auteur: Diney Costeloe
Uitgeverij:
de Fontein Romans & Spanning
Publicatiedatum: november 2018
Recensie door: Astrid
Kraaien: 5



Engeland, 1948. Rita en Rosie Stevens zijn pas negen en vijf jaar oud als hun moeder Mavis, een oorlogsweduwe, zwanger raakt van de gewelddadige Jimmy Randall. Hij stelt haar voor de keuze: als zij wil trouwen om hun zoon te erkennen moet ze haar dochters opgeven. Mavis tekent de papieren van het weeshuis waar Jimmy de kinderen naartoe wil sturen zonder te beseffen dat ze daarmee al haar ouderlijke rechten overdraagt. Als het weeshuis een groep kinderen naar Australië stuurt ‘om daar een nieuw leven op te bouwen’, maken Rita en Rosie deel uit van die groep – en er is niets wat Mavis daaraan kan doen…


Wat vond ik ervan
Wat een verschrikkelijk ontroerend en prachtig verhaal. Ik heb meerdere keren met tranen in mijn ogen zitten lezen. Met een zucht klikte ik de laatste bladzijde weg op mijn Kobo en heb minimaal vijftien minuten voor me uit zitten staren om dit verhaal tot me door te laten dringen…

Vanaf de eerste bladzijde zit je in het verhaal en de prachtige personages zijn gelijk een onderdeel van mijn leesfamilie. Ik sluit ze gelijk in mijn hart en daar blijven ze ook. Dit boek zal me nog lang bijblijven.

Mavis haar echtgenoot is gesneuveld in de oorlog en ze blijft achter met twee dochters. Rita van negen en Rosie van vijf. De meisjes hebben nog wel een oma, Lily, de moeder van Mavis.
Mavis ontmoet Jimmy en wil met hem trouwen maar dit wil Jimmy alleen wanneer Mavis haar twee meisjes afstaat aan het weeshuis. Een hartverscheurend beslissing. Mavis kiest ervoor om te hertrouwen met de gewelddadige Jimmy.
Rita en Rosie komen in een Ever-Care Weeshuis, en daar worden ze op vreselijke wijze behandeld. Dan worden de meisjes naar Australië gestuurd met nog veel meer kinderen die niet bij hun ouders kunnen zijn.

De personages zijn zo goed uitgewerkt en het verhaal speelde zich als een speelfilm af in mijn hoofd. Soms heel leuk, maar ook hartverscheurend.
Je vraagt je af hoe Mavis haar kinderen weg kan sturen, ik kan haar maar niet begrijpen. Welke rol speelt ‘oom’ Jimmy in dit verhaal.
Tegelijkertijd vraag je je af of het inderdaad niet beter is voor de meisjes om naar het weeshuis te gaan.

Ik kan echt letter voor letter het verhaal opschrijven, maar dat doe ik natuurlijk niet.

Dit boek ‘De verloren kinderen’ komt in mijn roman top drie met stip op nummer een terecht! Een boek dat je echt moet lezen. Het aangrijpende verhaal van Rosie en Rita grijpt je naar de keel en laat je niet meer los. Ik ga zeker de andere boeken van Diney Costeloe ook lezen, ze heeft me nieuwsgierig gemaakt.

Dus vijf vette kraaien voor De verloren kinderen. Aanrader!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...