zaterdag 15 augustus 2020

De Stoofbijbel van Julius Jaspers

Wie kent Julius Jaspers nou niet? Één van Nederlands beste chef-koks, bekend van het kookprogramma Topchef. Met zijn kookboek Simple smart cooking won hij in 2003 zelfs de Gouden Garde, waarna hij nog meer kookboeken ging schrijven. Denk aan De BBQbijbelOriental streetfood en Het ultieme hamburgerboek. En dit is nog maar een kleine greep uit zijn collectie met tientallen prachtexemplaren, maar vandaag eerst meer over zijn nieuwste aanwinst: De stoofbijbel.
Dit boek, de naam zegt het al, is een dik kookboek gevuld met allerlei stoofgerechten. Van aardappel tot zalm, geen ingrediënt wordt overgeslagen. Aangezien ik een groot fan ben van stoofgerechten, lekker de hele dag pruttelen en de heerlijke geuren die langzaam in je huis verspreiden, ben ik reuze benieuwd wat dit prachtige exemplaar te bieden heeft. Zelf maak ik gebruik van een slowcooker, waar dit boek ook uitstekend geschikt voor is. Een kwestie van puzzelen met de volgorde van de gerechten.

Zo voorkant, zo binnenkant

Het is een monsterlijk dik boek, waar ik overigens dol op ben, met een hardcover en stevig gebonden. Bij het openslaan tref je verschillende symbolen aan die Jaspers in de keuken gebruikt. Deze symbolen vind je bovenaan bij ieder recept terug. Echter moest ik hier toch wel een paar keer terugbladeren, omdat ik was vergeten welk symbool, waar voor stond. Ook wordt er gewerkt met kleurcodes. Roos staat voor gevogelte, roze voor varken en blauw voor vis. Na een kort maar krachtig voorwoord wordt er divers keukengerei uitgelegd en dan is het tijd voor de recepten. Om te beginnen met was basisrecepten als roux, friet en bearnaisesaus. Recepten die je makkelijk kan maken als voorbereiding voor de rest.
Ook over de beschrijving van de recepten ben ik erg te spreken. Deze zijn duidelijk beschreven en de mist in gaan is hier haast onmogelijk. De afbeeldingen zijn ook duidelijk en hongerigmakend. De ingrediënten staan naast de beschrijving, deze hadden echter wel iets groter gekund. Dan kan je gewoon op dezelfde plek in de keuken blijven staan, zonder steeds terug te moeten lopen naar het kookboek.
Wanneer ik een kookboek doorblader, noteer ik altijd welk recept er voor mij uitspringt. Dat was bij dit kookboek een minder goed idee, want na een kwartier stond een kwart van de inhoudsopgave op mijn notitieblok. De stoofbijbel staat vol recepten die ik wil proberen en mij aanspreken. Wat mij opviel, en niet erg aansprak, was de hoeveelheid alcoholische dranken die bij de gerechten worden aangeboden. Ik had hier graag een alternatief voor gelezen.
Uiteindelijk koos ik voor het recept Hachee van bladzijde 261. Zelf ben ik gek op hachee, maar mijn man en kinderen worden er minder warm van een door elkaar geprakte massa. Voor mij een extra reden om dit recept te proberen. De lijst met ingrediënten viel mee. 1,2 kg sukadelappen, bloem, olie, boter, uien, laurier, kruidnagel, runderbouillon (overigens gewoon met blokjes gemaakt, sorry Julius), appelstroop en wat zout en peper. Dit heb ik, op het vlees na, altijd standaard in huis dus dat was makkelijk. Eenmaal op tafel was de verrassing groot. Iedereen genoot met volle teugen en was van mening dat dit gerecht zeker vaker gemaakt moet worden. Ik ben sprakeloos!
Zelf moest ik even wennen aan de iets wat sterkere smaak, maar ook ik heb er goed van gegeten. Voor mij komt er geen pakje hachee meer in huis. Dit gerecht is een blijvertje en mijn handen jeuken om een nieuw gerecht te proberen! Ik ga dit boek ook veelvuldig aan mensen aanbevelen. Het zijn simpele, lekkere en meer dan voldoende recepten om het jaar mee door te komen. Of je nu in het bezit bent van een slowcooker, gasstel of petroleumstelletje. Je kan hiermee ten voeten uit!
Wil je een keer wat anders dan dezelfde stoofgerechten? Pak dit boek! Wil je eens wat spannends proberen? Pak dit boek! Houd je van koken met port, wijn, bier of andere alcoholische drankjes? Pak dit boek!

Tamara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...