donderdag 12 november 2020

Alleen van Barbara de Smedt

 


Titel: Alleen
Auteur: Barbara de Smedt
Uitgeverij: Hamley Books
Jaar uitgifte: oktober 2020
Recensie door: Jacqueline
Kraaien: Vette 3,5

Cover
Ik zou zeker het boek opgepakt hebben. Waarom? Eigenlijk door de hele cover. Het babybedje, de titel maar ook zeker de tekst die vermeldt staat! Want waarom is zij zijn obsessie en waarom is de baby zijn wraak? En lukt zijn wraak, blijft zij alleen over of lukt het haar om te vluchten met de baby of blijft hij alleen achter. Of nog erger blijft de baby alleen achter........ een cover die genoeg vragen oproept.


Mijn mening

‘Alleen’ is een goed spannend en boeiend verhaal waarin de personages Julie, Oscar en Tom een hoofdrol hebben. Door gebeurtenissen in hun beide verleden hebben Julie en Oscar niet makkelijk gehad. Julie door het verlies van haar moeder en Oscar......door veel sores en ellende thuis, hij heeft echt een vreselijk jeugd. Want ook op school heeft hij het niet makkelijk. Julie is de enige die het zo en nu en dan voor Oscar opneemt. Oscar is haar hiervoor heel dankbaar maar durft haar dit niet te laten weten. Op enig moment gebeurt er in hun beide leven zoiets heftigst waardoor hun wegen scheiden en ze allebeide een andere pad in hun leven inslaan. Julie denkt daarbij niet meer aan Oscar maar geldt dit ook voor Oscar?
Julie leidt een toch wel losbandig leven en wanneer ze op enig moment zwanger is ontfermd Tom, Julie’s ex-vriend die nog steeds gevoelens voor Julie heeft, zich over haar. Gaat dit goed komen tussen die twee? Is Tom eigenlijk wel zo gek op Julie zoals hij zich voordoet? Of breekt het idee om onverwacht vader te worden hem op en heeft hij Julie wat aangedaan?

De personages zijn goed uitgewerkt en de situaties zijn zo gedetailleerd beschreven dat de angst en de overlevingsdrang die de ontvoerde Julie heeft absoluut met mijn gevoel aan de haal gaan. Natuurlijk probeert ze te ontsnappen (wie zou dit niet doen) en o wat was dat spannend! Maar ook het verdriet, de machteloosheid en boosheid van Tom laat me niet koud. En Oscar die heeft het in zijn leven behoorlijk zwaar te verduren gehad. Kan hij door die zware last het leven wel aan, functioneert hij wel zoals het zou moeten? Ik kan wel verklappen dat ik het bij deze thriller niet droog heb gehouden.

Julie werd voor haar ontvoering gestalkt en had zeker in het begin echt niet door hoe serieus dit was. Barbara de Smedt heeft dit toch wel beladen onderwerp op een kunstige en originele wijze zo in het verhaal kunnen verweven dat vlot weg leest. Het enige wat ik vertragend vind is dat sommige locaties maar ook gebeurtenissen te gedetailleerd worden weergegeven waardoor de voortgang in het verhaal vertraagd. Maar het is niet van dien aard dat ik me er aan irriteer en het boek weg leg. Nee absoluut niet! Het is zelfs zo dat ik een paar uur vrij heb genomen omdat ik wil weten hoe het met Julie afloopt, want zal ze op tijd worden gevonden? Met het thrillerdebuut ‘Alleen’ van Barbara de Smedt heb ik me prima vermaakt!

Spanning: 4
Psychologische ontwikkeling: 3,5
Leesplezier: 3,5
Schrijfstijl: 3,5
Plot: 3,5
Originaliteit: 4

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...