zaterdag 2 oktober 2021

De engel van München van Fabiano Massimi

 


De engel van München is een fascinerende mix van feit en fictie.

 

De Italiaan Fabiano Massimi heeft met deze aparte combinatie van historische gebeurtenissen en eigen invulling een knappe en sfeervolle factionthriller geschreven.

 

De auteur schetst de verschillende plaatsen alsof je er zelf rondloopt en hij heeft het aparte duo en de echte feiten prachtig gecombineerd in een uitdagend verhaal met een gedurfd onderwerp waarin naast drama ook humor zit.

 

Wanneer in 1931 het nichtje van Hitler dood aangetroffen wordt in zijn appartement is dit het begin van een onwaarschijnlijke reis naar de waarheid. In slechts een dag moeten Mutti en Sigfried Sauer, twee bijzondere politiemensen, het onderzoek zien af te ronden. Dit is natuurlijk volstrekt onmogelijk. Manipulatie van alle kanten maakt resultaat bijna onmogelijk maar dan komt er hulp vanuit onverwachte kant. Maar is die hulp wel hulp?

 

'De engel van München' speelt zich af in een rauwe tijd en ook onze 'helden' komen terecht in een spel van bedrog, angst en zelfs chantage.

Hun vriendschap komt door politieke ideeën, het verleden en deze zaak zwaar onder druk te staan.

 

Is de dood van Geli Raubel wel veroorzaakt door zelfmoord of was zij een doelwit? Wat is er in hemelsnaam nog meer aan de hand in München?

De jonge vrouw had, net zoals andere personages, meerdere kanten. Het ontrafelen van het mysterie blijkt dus erg gevaarlijk, confronterend en aartsmoeilijk. Om de zaak uit te zoeken moet er zelfs buiten München gezocht worden.

 

De auteur heeft uitgebreide research gedaan en met allerlei informatie die hij verzamelde creëerde hij een intrigerende en beeldende thriller. In het begin zit de spanning hem meer in de dreiging die wordt opgebouwd maar nadat de zaak echt op gang komt word ik meegesleurd in een vernuftig en politiek spel. Of het illustere tweetal de gebeurtenis oplost laat ik in het midden maar wat ik wel kan zeggen is dat in werkelijkheid de verantwoordelijke nooit gevonden is.
De dood van zijn lievelingsnichtje en vermeende minnares heeft Hitler in realiteit enorm aangegrepen. Het heeft zijn leven en die van andere betrokkenen wel degelijk beïnvloed. Wat zou er immers met Hitler gebeurd zijn als deze onfrisse zaak niet had plaatsgevonden? De nazipartij en Hitler waren immers nog in volle opkomst en de zaadjes van hun ideologie begonnen pas te kiemen en zich te verspreiden.

 

Nadat ik 'De engel van München' gelezen heb, bedenk ik me dat vandaag de dag waarschijnlijk hetzelfde zou gebeurd zijn. Deze zaak moest immers voor vele redenen de doofpot in gestopt worden en ook nu opent macht alle deuren. Wie weet hoe de wereld er uit had gezien wanneer de dood van dit meisje wel opgelost was geweest?

 

'De engel van München' is een speciale thriller die niet alleen boeiend is maar me ook aan het denken heeft gezet over menselijkheid, politiek en tweede kansen. Het enige wat ik jammer vond was dat ik bepaalde twists zag aankomen maar dit is misschien omdat ik heel veel lees.

 

Fabiano Massimi heeft een pracht van een debuut neergepend en ik wil heel graag zijn volgende boeken verslinden. Dit is geen dun boek maar ik heb me geen moment verveeld of gedacht: "Dit moest er niet staan".

 

4 Inktpotjes

Fany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...