dinsdag 7 juni 2016

In de familie van Joyce Spijker

Titel: In de familie
Auteur: Joyce Spijker
De Boekerij
Verschenen: 27 mei 2016

Op de achterflap

Nina Satijn is een jonge fotografe, op zoek naar haar plek in het leven. Ze is single na een lange relatie en vindt steun bij haar oma Emma, die haar na de vroege dood van haar moeder voornamelijk heeft opgevoed. Nina's vader Boudewijn, minister van Justitie en Veiligheid en bij een volgende kabinetsperiode in de race voor het premierschap, heeft zich nauwelijks om haar bekommerd en hertrouwde al snel met de mooie Marsala.
Als Nina op een dag bij Emma op bezoek gaat, vindt ze haar op de grond in de woonkamer in haar huis in Wassenaar. Vermoord. Ze besluit alles op alles te zetten om de dader te vinden en de dood van haar geliefde oma te wreken.

Over de auteur
Joyce Spijker (1984) werkt als communicatieadviseur en persvoorlichter en woont in Roermond. Ze schreef Spotlight naast haar fulltime baan, en wil zich het liefst volledig op het schrijven richten.

Cover
Ik vind de cover mooi in al zijn eenvoud. Al vind ik het geen echte thrillercover. Maar juist daardoor valt hij wel op tussen de andere thrillers in de boekhandel. Na het lezen vind ik de cover niet bij de inhoud van het boek passen.

Mijn mening
Het is mijn eerste kennismaking met Joyce Spijker en het is een kennismaking die smaakt naar meer. Ze heeft een prettige en toegankelijke schrijfstijl. Maar ze schrijft ook zo dat je steeds maar door wilt lezen.

De plot vond ik weinig verrassend. Ik zag hem al van verre aankomen. Maar is dat erg?
Ik heb inmiddels al zoveel thrillers gelezen dat het ook steeds lastiger wordt mij echt te verrassen. Dat is nou eenmaal zo. Niks aan te doen.
Maar ondanks dat het hoe, wat en waarom voor mij al snel duidelijk was, bleef het een goed verhaal. En ik wilde zeker verder lezen. Het verhaal was zo interessant, dat de interesse van hoe verder toch aanwezig bleef. Ik denk ook mede door de setting van het verhaal: de politiek en de spanningen van de verkiezingen.

De personages zijn interessante personen. Ik vind er geen echte hoofdpersoon in voorkomen. De meeste personages zijn even belangrijk. En het perspectief van vertellen wisselt ook steeds van persoon.
Ik vind de personages goed uitgewerkt. Bij de meesten had ik wel een duidelijk beeld van hoe ze eruit zouden zien. En hoe ze eventueel zouden kunnen reageren. Opvallend is dat bijna alle personages lid zijn van de familie Satijn.
In tegenstelling tot de cover vind ik de titel zeer goed gekozen. Het hele boek draait om de beslommeringen binnen de familie Satijn.
Het is een fijn boek om te lezen in het zonnetje of bij de open haard. Ik zeg: lezen dit boek!

Plot: 2
Spanning: 3
Psychologie: 3,5
Schrijfstijl: 4
Leesplezier: 4

3,5 sterren

Julia



Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...