zondag 5 juni 2016

Julia maakt zich dik over Giel

Doorzettingsvermogen

Deze week vond de heer Giel Beelen het nodig om over dikke vrouwen te zeggen dat ze geen doorzettingsvermogen hebben. En: "Dik staat voor ongezond, voor geen karakter."
Inmiddels heeft hij zijn uitspraken wat afgezwakt, maar maakt dat wat hij gezegd heeft minder erg? Want hij heeft het in eerste instantie wel gezegd en dat zal dan waarschijnlijk ook zijn eerlijke oprechte mening zijn...Maar ja, al die ophef is natuurlijk ook niet goed voor zijn imago.

Het zou nu makkelijk zijn om over hem ook opmerkingen over zijn uiterlijke verschijning te maken. Maar dat doe ik niet. Dat zou mij net zo erg maken...

Ik vind zijn opmerking kwetsend en te kort door de bocht. Maar ook: waarschijnlijk zullen veel mensen het stiekem met hem eens zijn. Vrees ik...

Ik ben dik. Echt dik. Ben 1,62 meter en weeg over de 100 kilo. Ik weet ook dat ik dik ben en dat het ongezond is. Waarom doe ik er dan niks aan?
Voor een deel is de oorzaak medicijngebruik. Medicijnen die ik echt nodig heb. 
En ja, ook bij mij gaat natuurlijk elk pondje door mijn mondje, eerlijk is eerlijk. Ik hou van lekker eten.

Maar betekent dat dan ook dat ik geen doorzettingsvermogen heb? Dat ik geen karakter heb?
Nee!
Kort gezegd: het feit dat ik nog leef bewijst het tegendeel. 

En ik ben niet de enige waarbij niet alleen het eten de oorzaak is van het dik zijn. Ik ben er van overtuigd dat niemand ervoor kiest om dik te zijn. Het is namelijk helemaal niet leuk om dik te zijn. En nee, dikke mensen zijn niet altijd gezellig! Wie is dat wel?

Maar als je dik bent kom je ook regelmatig praktische probleempjes tegen.
Een terrasstoel waar je klem in zit, en die aan je kont blijft hangen als je wil opstaan.
Klapstoeltjes worden levensgevaarlijke objecten, ik heb te vaak op de grond gelegen.
Eten in het openbaar: mensen kijken altijd. Om over opmerkingen nog maar te zwijgen. Ik trek mij er weinig van aan, maar is dat nou echt nodig? Ook dikke mensen vinden een ijsje op een warme dag lekker!
Broeken slijten altijd tussen je benen. En snel, te snel. Helemaal als je regelmatig fietst, zoals ik.
Een goed bh kopen. Drama! Echt drama!
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Foto's kunnen soms confronterend zijn. Ik denk mezelf altijd iets minder dik dan ik ben. Vooral mijn bovenbenen vind ik altijd vreselijk tegenvallen op een foto. Alsof ik alleen maar uit bovenbenen besta. En tieten...

Dus wat nou geen doorzettingsvermogen en geen karakter?
Juist als je dik bent moet je vechten tegen veel vooroordelen. Tegen opmerkingen. En daarvoor moet je toch ook behoorlijk stevig in je schoenen staan!

Ik ben dik en ik mag er ( ook ) zijn!

Julia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...