woensdag 19 juli 2023

De brief van tante Rosy – Mariëtte Middelbeek

 


Stefanie heeft een drukke baan als juriste bij een advocatenkantoor in Amsterdam. Wanneer ze hoort dat haar tante Rosy is overleden, reist ze af naar Zeeland om de uitvaart van haar geliefde tante te regelen en haar nalatenschap af te handelen. Stefanie wil alles zo snel mogelijk regelen om daarna haar vertrouwde leventje in Amsterdam weer op te kunnen pakken. Maar wanneer ze van de notaris van haar tante een brief krijgt, heeft ze nog geen idee dat dit haar leven compleet op zijn kop zal zetten.

 Mariëtte Middelbeek kende ik van de uiterst populaire vakantie-thrillers, die ze onder het pseudoniem Linda van Rijn schrijft, maar die niet echt mijn ding zijn. Deze feelgood echter klonk me heel erg leuk in de oren, en daar kreeg ik geen spijt van. Want wat een heerlijk hartverwarmend boek vond ik dit!

 Het verhaal begint wanneer de juriste Stefanie te horen krijgt dat haar tante is overleden. De moeder van Stefanie leeft niet meer en met haar tante had ze altijd een intense band. Al vanaf de eerste bladzijdes had ik al meteen een klik met het personage Stefanie. Mariëtte Middelbeek weet hoe ze aan karakter-opbouw moet doen, want niet alleen het karakter Stefanie wordt heel mooi opgebouwd, ook de andere personages uit dit boek kwamen langzaam voor mijn ogen tot leven.

Wat ik fijn vond aan het verhaal was dat alles zo ontzettend realistisch aanvoelde. Geen personage is perfect, ieder had zijn mooie maar ook wat mindere kantjes. Geen wereldschokkende dingen, maar gewoon zoals de mensen uit je omgeving kunnen zijn. Ik zou ook zo willen verhuizen naar het Zeeuwse dorp waar dit verhaal zich afspeelt. Zulke dorpsgenoten wenst toch iedereen!

 Naast de hoofdverhaallijn introduceert Mariëtte Middelbeek ook verschillende kleine verhaallijnen, van verschillende personages in het boek, die stuk voor stuk interessant zijn en uiteindelijk ook heel mooi samenkomen. Soms zitten er wat toevalligheden in, die ik wat minder realistisch vond, maar nergens is dat storend. Het is tenslotte een feelgood-verhaal.

 Het verhaal leest heerlijk weg en heeft alles wat een goede feelgood nodig heeft: diepgang, een interessant liefdesverhaal, zelfs meerdere, subtiele humor, realistische karakters en hier en daar ook een traan-wegpink-momentje. De personages zijn innemend, soms niet meteen maar wel als je ze beter leert kennen. Daarnaast blijft het verhaal tot het eind toe echt boeien. Een paar kleine stukjes vond ik wat te beschrijvend en daardoor iets saaier, maar omdat de schrijfstijl zo vlot is lees je daar ook weer snel doorheen.

 Ik heb echt van dit boek genoten! En ja, sorry vakantiethriller-liefhebbers: van mij zou Mariëtte Middelbeek vanaf nu alleen nog maar dit soort verhalen mogen gaan schrijven. Of op z’n minst net zo !

 4,5 inktpotje

 Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...