vrijdag 8 mei 2015

Column

Fuck de Koning!

Mag dit?
Van mij wel, zolang Maxima maar de enige is die het daadwerkelijk doet...

Momenteel is er een discussie gaande of je dit mag zeggen. Ik denk dat dit onder vrijheid van meningsuiting valt en dat je dit moet kunnen zeggen. Van mij mag je hem ook voor van alles uitmaken wat niet zo heel vriendelijk is. Ga je gang, krijgt hij niks van.
Daar denkt het Openbaar Ministerie anders over. Ze gaan kijken of een man die dit vorig jaar riep vervolgd kan worden. Voor Majesteitschennis. Wat is dat voor een term uit de vorige eeuw zeg! Op zo'n moment denk ik dan ook wel eens dat het Koningshuis een achterhaald instituut is. In ieder geval niet van deze tijd.

Normaal ben ik neutraal in deze. Beetje zwak, ik weet het, maar eigenlijk boeit het me niet zo. We hebben een Koningshuis prima. Zouden we een Republiek zijn, ook prima. Het kost allebei klauwen met geld en macht hebben ze niet. Lood om oud ijzer, of in dit geval meer platina om goud...

Ik begrijp de standpunten van de mensen tegen het Koningshuis, en natuurlijk is het vreemd dat iemand op zo'n plek terecht kan komen door erfopvolging. Aan de andere kant..."het volk" maakt iemand geboorte af aan mee, je ziet ze opgroeien, je leeft mee. Dat heeft ook wel weer iets.

"Fuck de Koning"...
Prima als je het zegt, schrijft op internet, in een boek enz. Niet prima om het op het paleis de kalken. Of een ander willekeurig gebouw. Dat vind ik dan weer onnodig. En werkt vaak nog averechts ook, want dat vinden veel mensen namelijk niet zo heel leuk. Of je nu voor of tegen de Koning bent.

Vrijheid van meningsuiting: JA!
Vrijheid van vernieling: NEE!

Juul

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...