Auteur: Gaby Sadowski
Uitgever: Zilverspoor
314 pagina's
Verschenen: mei 2014
Genre: romantiek
Recensie door Lydia Buist

Gaby Sadowski is getrouwd en de trotse mama van Sara, Sabijn en Sybren. Gaby schreef vroeger dagboeken vol en genoot ervan om op briefpapier brieven de wereld rond te sturen. Ze is iemand die met de komst van het internet is gaan bloggen en allerlei websites voor haar kinderen heeft gemaakt. Met haar debuutroman 'Herkenning' vermengt ze nostalgie met de modernste communicatie - technologie. Hoe gek ze ook is op alle sociale media, ze hoopt dat het papieren boek en de ouderwetse liefdesbrief bewaard zullen blijven.

In de transmediale roman 'Herkenning' komen de fictieve hoofdpersonen Mila en Chris tot leven en zijn ze te volgen via Facebook en op hun eigen blog. Ook verschijnen zij in filmpjes op je smartphone wanneer bepaalde fragmenten in het boek met de Herkennings-app gescand worden (de acteurs Fabienne de Vries, Peter Post en Wesley Mutsaars vertolken de rollen van de hoofdpersonen).

Herkenning vertelt over de zoektocht van Mila naar warmte en liefde. Tot voor kort was ze een succesvol advocate met een eigen kantoor in Amersfoort. Haar huwelijk met Lucien kreeg een flinke tik na de dood van hun zoontje Liam, bijna elf jaar geleden. Door met Lucien naar Frankrijk te vertrekken hoopt Mila haar huwelijk te redden. Dat lijkt niet te werken.

Via Facebook zoekt Mila contact met haar oude liefde Chris. Ze chatten met elkaar. Hun eerste Skype-sessie, die maar 56 seconden duurt, is genoeg om de vonk weer op te doen laaien. Mila krijgt steeds minder grip op de online relatie. Uiteindelijk lijkt ook Lucien een poging te willen doen om zijn huwelijk te redden. Maar dan ontmoet Mila tijdens een feestje in het dorp Sebastiaan.....

Ik heb nu in plaats van een thriller een heel andere genre gelezen: romantiek. Vorig jaar in juni had ik het boek 'Herkenning' gekocht van mijn verjaardagsgeld. 'Herkenning' lag al een tijdje klaar om gelezen te worden. Eindelijk was het zover. Het eerste wat ik dacht toen ik hem uit had was 'had ik hem maar eerder gelezen'. Dat gebeurt zeker niet bij haar volgende boek, zodra die verschijnt, dan pak ik hem gelijk! De titel van boek twee is al bekend: 'Herinnering' en is al klaar. Gaby is zelfs al met boek drie bezig, ze heeft de smaak te pakken.

De cover heeft iets speciaals, als je met je smartphone de afbeelding met een app scant dan zie je een filmpje. Het boek zelf bevat enkele foto's die je ook kan scannen. Het boek heeft zelfs een titelsong, heel bijzonder en apart. Op deze manier komen de hoofdpersonages tot leven. 'Herkenning' is een boek met een modern tintje. Een prachtig mooi boek, een boek vol gevoel en emotie. Gaby schrijft heerlijk vlot, humoristisch, de emoties van de personages raakten me. Gaby kruipt echt in de huid van de personages, je krijgt bij sommige gebeurtenissen kippenvel, zo liefdevol heeft ze geschreven.
Vanaf de eerste pagina had het boek me in de greep en ik kon het niet wegleggen: ik had het boek dan ook binnen 24 uur uit. Wat had ik het met Mila te doen. Ik begreep haar gevoelens en verlangens. Haar man Lucien laat Mila maar een beetje aan haar lot over. Ik begreep echt niks van hem en ik kon Mila alleen maar gelijk geven.  Je kan de hoofdpersonages echt volgen op Facebook. Echt bijzonder dat dat kan.
Dat Gaby kan schrijven heeft ze nu bewezen met haar debuut 'Herkenning'. Ik wil meer....!
Ik zit met smart te wachten op deel 2, Gaby chapeau! Ik ben onder de indruk.

Het is een aanrader, 'Herkenning' moet je gewoon gaan lezen.