maandag 15 juni 2015

Ik mis mezelf van Lisa Genova

Ik mis mezelf  van Lisa Genova

Alice Howland werkt als professor cognitieve psychologie aan Harvard.
Als ze richting de 50 gaat merkt ze dat ze steeds vaker dingen gaat vergeten. Ze denkt dat het de overgang is. Maar na de stap naar de dokter en diverse tests krijgt ze de diagnose "vroege Alzheimer". Een vorm van Alzheimer die zich uit tussen de 40e en 60e levensjaar.
In dit boek lees je hoe Alice, maar ook haar gezin met deze diagnose omgaan. Maar ook de aftakeling van Alice.

Cover
Er bestaan verschillende covers. Ik heb het boek gelezen met op de cover een vrijwel lege kamer met een vrouw in een stoel voor een raam.
Ik vind dat een mooi beeld bij een boek over Alzheimer. Alles om je heen verdwijnt langzaam, alleen jij ( je lichaam ) blijft over.

Mijn mening
Wat een prachtig en indrukwekkend boek!
Het verlies van het geheugen wordt mooi beschreven. Je maakt mee hoe ze stapje voor stapje inlevert. Maar ook haar wanhoop als iets niet meer weet. Of juist blijdschap als ze iets wel weet.
Ook maak je mee hoe haar familie er mee omgaat. Hoe ze wel of niet voor haar zorgen. Keuzes die ze vanwege de ziekte van vrouw en moeder maken.

Het boek trok mij omdat we in de familie ook iemand met vroege Alzheimer hebben gehad. Zij was helemaal jong, 36 pas. 

Wat mij opvalt is het verschil in titel tussen de Nederlandse en Amerikaanse versie.
De Nederlandse, Ik mis mezelf, is mooi en passend bij het boek. Maar heeft een negatieve bijklank.
De Amerikaanse, Still Alice, is ook mooi en passend bij het boek. Maar klinkt veel positiever.
Natuurlijk is het zo dat je bij Alzheimer steeds meer van jezelf verliest en dus kwijtraakt en gaat missen. Maar aan de andere kant ben, en blijf, je ook de persoon die je bent. Een van de kinderen zegt heel mooi: "wij kunnen het beste voor haar zorgen, want wij kennen haar lichaamstaal, begrijpen haar."
Mijn voorkeur ligt zeker bij de Amerikaanse titel.

Naast dat het een verdrietig verhaal is, is het ook een verhaal over hoop. En wat een gezin voor elkaar over kan hebben.

Indrukwekkend!

4,5 sterren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...