dinsdag 28 maart 2017

Dagboek uit de rivier van Frederik Baas

Over de schrijver:
Jan van Mesbergen debuteerde in 2001 met zijn roman De Grasbijter. Voor zijn roman Naar de overkant van de nacht (2011) kreeg hij de BNG Nieuwe Literatuurprijs. Het boek wordt in 2014 verfilmd. Van Mesbergens romans verschijnen onder andere in Engelse, Franse, Spaanse, Duitse, Turkse vertaling. In februari 2014 verscheen zijn roman De laatste ontsnapping. In februari 2017 verscheen zijn eerste thriller onder pseudoniem Frederik Baas.
Achterflap:
Dagboek uit de rivier van Frederik Baas is een subtiele, ingenieuze thriller. Frederik Baas is een pseudoniem van Jan van Mersbergen, die eerder onder andere Naar de overkant van de nacht en De laatste ontsnapping schreef. Naar de overkant van de nacht werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en won de BNG Nieuwe Literatuurprijs. Na een aantal moeilijke jaren met haar man en een ingewikkelde scheiding kan het leven opnieuw beginnen voor Barbara. Samen met Rens, haar zoon van zeven, en haar nieuwe vriend Robbert gaat ze in de zomervakantie een weekje naar de Ardennen. Robbert is uitgever en een van zijn auteurs woont al jaren in deze streek en werkt daar aan zijn tweede roman. Zijn eerste was een overweldigend succes en dat legt een enorme druk op het maken van de tweede. Ze bezoeken hem en al snel ontstaat er vriendschap tussen de auteur en Barbara. Samen verzinnen ze een spel om Rens bezig te houden. Er is al jaren een meisje vermist in de streek en op basis van dat gegeven maken ze een spannende speurtocht. De speurtocht blijkt echter al snel in de richting van de werkelijkheid te wijzen……

Mijn mening:
Dagboek uit de rivier wordt verteld vanuit de auteur die in de Ardennen werkt aan een boek wat maar niet wil lukken. Zijn eerste boek werd een bestseller maar daarna lukt het hem niet om opnieuw een goed verhaal op papier te krijgen. Robbert, zijn uitgever zet hem al een tijd onder druk, maar ook dit levert niet het gewenste resultaat. De vertelwijze spreekt mij niet echt aan, het verhaal wordt hierdoor te langdradig. Ik heb me tot ruim over de helft van het boek afgevraagd wanneer het spannende gedeelte zou komen, dit duurde naar mijn idee te lang. Ik was wel nieuwsgierig waar het heen zou gaan maar de absolute spanning heb ik niet gevoeld. Het verhaal bevat daarentegen wel een mooie boodschap. De aandacht voor de communicatie tussen ouders en kinderen is goed in kaart gebracht. Zo ook de band tussen ouders en een kind met een beperking vraagt veel van een ouder, luister vooral goed en oordeel niet te snel. Ieder mens is uniek.
Voor mij is dagboek uit de rivier geen echte thriller, daarvoor ontbreekt er teveel spanning.
Het plot is als je erover nadenkt te ongeloofwaardig, het zet je echter wel aan tot nadenken, dus vanuit dat oogpunt heeft de schrijver voor mij wel zijn doel bereikt.


Originaliteit: ***
Spanning: **
Psychologie: ***
Plot: ***
Schrijfstijl: **


Dagboek uit de rivier beoordeel ik vanuit het thrilleroogpunt met een krappe 3 sterren.
Bianca

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...