zaterdag 13 mei 2017

Interview met Marina Folkers

1. Wie is Marina Folkers, kun je kort iets over jezelf vertellen?

Heel kort? Lees gauw dit interview, dan weet je straks wat meer over mij 


2. Hoe ben je ertoe gekomen een feelgood te schrijven?

Het genre heeft mij gekozen, denk ik. Ik ben er nooit voor gaan zitten, in de zin van: ‘Hmm, wat voor genre zal ik schrijven?’Zelf lees ik graag feelgoodboeken en ze zeggen toch dat je moet schrijven wat je zelf graag leest? Dat doe ik dan maar!


3. Is schrijven je hobby of je baan? Als schrijven je hobby is, wat doe je dan daarnaast voor werk?

Ik ben fulltime moeder. Daarnaast schrijf ik. Het schrijven is een tijdrovende klus en het voelt voor mij minder vrijblijvend dan een hobby.

4. Faye en Sean was je debuut, en gelijk een daverend succes, was het daardoor lastig of juist makkelijk om door te gaan? Je moet je debuut evenaren of zelfs proberen te verbeteren lijkt mij, zorgt dat voor meer druk, of geeft het juist vertrouwen in jezelf?

Zoektocht terug was al klaar toen Faye en Sean verscheen, dus wat dat betreft heb ik geen druk bij het schrijven ervaren. Maar toen Zoektocht terug verscheen kreeg ik wel last van die spanning. Ik heb zulke prachtige reacties gehad op Faye en Sean en zulke mooie recensies, dat voor mijn gevoel de lat erg hoog ligt. Lezers hebben nu bepaalde verwachtingen en ik kan alleen maar hopen dat ik ze met Zoektocht terug niet zal teleurstellen. Met mijn derde boek zal ik wellicht meer last van die druk hebben en zal ik er een weg in moeten vinden dat het mijn schrijven niet gaat beïnvloeden. Net als met Faye en Sean en Zoektocht terug wil ik weer een roman schrijven die ik zelf ook zou lezen. Een roman die 100% van mezelf is.

5. Persoonlijk vind ik Faye en Sean een leuke chicklit/feelgood cover hebben, de cover van Zoektocht terug is totaal anders, is dat bewust?

Goeie vraag! Als je naar de covers kijkt, zou je inderdaad kunnen denken dat het niet om een vergelijkbaar boek gaat. Het is niet iets waar ik zelf bewust voor heb gekozen.
De vormgever van Ellessy komt met een ontwerp naar aanleiding van een samenvatting van het verhaal en wat de schrijver en/of uitgever aandragen. Deze keer kwam zij met deze opzet. Hier kon ik feedback op geven en samen kwamen we vervolgens tot een bepaald resultaat. De afbeelding is in eerste instantie symbolisch. De golven van de zee geven het komen en gaan van gevoelens weer en de rotsen staan symbool voor de obstakels in het leven van de hoofdpersonen. Een hele leuke bijkomstigheid is dat dit ook echt een strand in Cornwall is, dat lijkt op het strand dat mij zo geïnspireerd heeft. Dat maakte dit ontwerp voor mij extra bijzonder.
Beide boeken vallen trouwens niet binnen een specifiek genre. In dat opzicht past er ook niet een specifieke stijl cover bij. Het is niet typisch chicklit, niet 100% Young adult of New Adult, maar lezers van de genoemde genres zullen zeker van Faye en Sean en Zoektocht
terug genieten. Misschien dat elke cover een bepaalde doelgroep zal aanspreken, maar ik hoop dat ze na het lezen van de ene roman ook zullen worden uitgenodigd de andere te lezen.




6. In beide boeken draait het om de liefde van twee hoofdpersonen, zijn deze geheel fictief of gebruik je deels mensen uit je eigen omgeving?

Ja, het is pure fictie, alhoewel er vast onbewust karaktereigenschappen gebruikt zijn van mensen die ik ken of ergens ben tegengekomen.


7. Door welke schrijvers wordt jij geïnspireerd?

Ik kan niet zeggen dat een bepaalde schrijver mij inspireert. Ik probeer mijn eigen schrijfstijl te ontdekken en te ontwikkelen.


8. Lees je zelf veel en zoja welk genre? Is dat ook veelal chicklit/feelgood of juist niet?


Ik heb periodes waarin ik veel lees en dan lees ik inderdaad feelgoodboeken.



9. Denk je er wel eens over na om bijv. een thriller te schrijven?

Er wordt mij vaker gevraagd of ik een ander genre zou willen schrijven, maar ik kom eigenlijk nog maar net om de hoek kijken als schrijver en dus ook in dit genre. Bovendien zie ik nog genoeg mogelijkheden om mij in dit genre te ontwikkelen. Thrillers lees ik niet graag, dus kan ik me op dit moment ook niet voorstellen dat ik ooit een thriller zou gaan schrijven. Maar wie weet…? Ooit?

10. wat zijn je hobby’s?

Schrijven, lezen, naar muziek luisteren, latte macchiato drinken (het liefst in de zon – in de tuin of op een terrasje!) en visarenden volgen. Huh? Wat? Ja, dat.



11. Dan nog wat persoonlijke vragen die niets met het schrijven te maken hebben:

· Wat is je lievelingseten? Kun je zelf goed koken of ben je meer van het uit eten? Favoriet: Indiaanse curry – ontdekt in Engeland. Heerlijk! Als ik mag kiezen tussen zelf koken of uit eten, kies ik voor uit eten. Lekker en makkelijk.

· Welke televisieprogramma’s kijk je graag of hou je bijv van Netflix series?
Televisie kijk ik nauwelijks. Ik houd van romantische komedies. Alweer feelgood dus J

· Wie/wat staat er op je achtergrond van je telefoon?
Niets! Ik heb niet zoveel met mijn telefoon. Op mijn laptop heb ik een foto van een speciaal strand in Cornwall. Mag dat ook?

· Wat is je favoriete vakantie (land)?
Momenteel: Engeland. Het liefst splits ik dan mijn vakantie op: deels in Londen en deels op het Engelse platteland. Maar Frankrijk is een tweede favoriet.

· Ben je een ochtend of een avondmens?
Geen van beiden! haha

· Waar kunnen we je nachts voor wakker maken?
Mijn slaap is mij heilig, zeker sinds ik moeder ben. STOOR ME NIET! ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...