vrijdag 18 maart 2016

De examenlijst van Julia...

Mijn Leeslijst

Bijna iedereen heeft er mee te maken gehad: de leeslijst van school, die je moest lezen voor je eindexamen. Ik ben een bofkont, want ik heb 2 keer eindexamen mogen doen en dus 2 keer een leeslijst mogen doorworstelen. En beide keren ook nog eens voor 3 talen: Nederlands, Engels en Duits. En voor de duidelijkheid, ik deed examen MAVO en HAVO.

Het literatuuronderwijs staat momenteel ter discussie. En eerlijk gezegd kan ik mij daar wel wat bij voorstellen. Het maakt je namelijk absoluut niet enthousiast om te gaan lezen. Verre van zelfs.
Bij mij heeft het, gelukkig, geen effect gehad.

Welke boeken op mijn leeslijst vond ik goed?
* De donkere kamer van Damocles van W.F. Hermans. Dit boek stond op allebei mijn lijsten. Een mysterieus boek waarvan je aan het einde eigenlijk nog steeds niet weet wat waar is en wat niet. In mijn middelbare schooltijd heb ik dit boek verslonden.
* Voor een verloren soldaat van Rudi van Dantzig. Een, naar het schijnt, autobiografisch boek over een liefdesrelatie tussen een Canadese soldaat en een Nederlandse ( minderjarige ) jongen. Het is boek is met zoveel liefde geschreven dat je eigenlijk geen moment het idee krijgt dat wat er gebeurt eigenlijk niet door de beugel kan.

En heel grappig:
Ik had een leraar die fan was van Pluk van de Petteflet van Annie M.G. Schmidt. Deze mochten we ook op onze leeslijst zetten. En omdat Annie geweldig is, en wat mij betreft verplichte kost voor iedereen, aarzelde ik geen moment en prijkte dit boek dus ook op mijn lijst.

Welke boeken had ik liever niet gelezen?
Eigenlijk was dat er maar één: De aanslag van Harry Mulisch. Vreselijk boek, vreselijke schrijver. Vreselijk. Was echt het laatste boek dat ik erop zette, om het lijstje vol te maken en echt niks anders wist te bedenken.

Verder was ik best eigenwijs: iedereen zette Bint van Bordewijk op zijn lijst, ik niet, ik koos voor Karakter. En zo waren er nog wel meer voorbeelden.

Welke boeken zou ik nu zeker lezen?
* Elke dag een druppel gif van Wilma Geldof. Een prachtig boek over de oorlog, maar dan vanuit NSB-perspectief. Een boek waarvan ik denk dat het de jongeren van vandaag ook zeker zal aanspreken.
* De lege stad van Simone van der Vlugt. Ook een oorlogsboek. Ook prachtig. En zoveel beter en aansprekender dan bijvoorbeeld De aanslag in mijn tijd.

Ik hoop dat het literatuuronderwijs zo zal worden dat we leren wat voor rijkdom lezen is. Niet iets vreselijks dat we verplicht voor school moeten doen, maar iets waar je van kan genieten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...