donderdag 24 maart 2016

Nummer 14

Nummer 14

Johan Cruijff is overleden. Ondanks zijn diagnose longkanker, een paar maanden geleden, kwam het nieuws toch nog onverwacht.

Cruijf was op heel veel manieren bijzonder.
Hij was een begaafd voetballer. Zijn laatste jaren als voetballer heb ik nog bewust meegemaakt. Al was hij  niet mijn held bij Ajax, dat was Jesper Olsen. Wist ik veel, ik was 8 en had nog geen verstand van voetbal.

Cruijff was ook van de bijzondere, soms echt wel, geniale quotes.
* Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd
* Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Dat lijkt me logisch.
* Er is maar één moment dat je op tijd kunt komen. Ben je er niet, dan ben je óf te vroeg, óf te laat.

Daarnaast was Cruijff letterlijk over de hele wereld bekend. Sta ik in een klein onherbergzaam dorpje in Roemenië. Als de inwoners horen dat we uit Nederland komen is het eerste dat ze zeggen: Cruijff. Maar zo ging het ook in de grote europese steden waar ik geweest ben. Altad: Ah! Cruijff!
Er zijn ook verhalen bekend van journalisten die in gevaarlijke gebieden juist gered werden vanwege het feit dat ze uit het land van Cruijff kwamen.
En vandaag las ik op Twitter dat een buitenlandse vriend van een Tweep, op de mededeling dat Cruijff was overleden, reageerde met: "Dat was toch jullie koning. Das erg..."

En nu is hij er dus niet meer. Raar idee...
Bij veel voetbalmomenten zal hij nog gemist gaan worden. En vooral zijn onnavolgbare analyses...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...