maandag 28 maart 2016

Over Morgen ben ik beter van Evert Hartman


Morgen ben ik beter...
Dit vat wel zo'n beetje de levenshouding van mijn moeder samen.
Mijn moeder was net iets ouder dan ik nu toen ze de diagnose Ziekte van Wegener kreeg. Dat is een auto-immuunziekte, met andere woorden: ze maakt haar eigen lichaam ziek.

Sinds die 20 jaar heeft mijn moeder veel moeten inleveren. En van alles erbij gekregen, denk hierbij aan longemfyseem en botontkalking, ze is inmiddels 16 centimeter gekrompen. 
Ze kan niet meer zelfstandig lopen, zelfs met rollator gaat het moeizaam. 

En toch...Tot een jaar geleden was ze er nog van overtuigd dat ze weer zou fietsen. En daar knokte ze hard voor. Ze wist ook zeker dat het haar zou lukken: Morgen ben ik beter...
En zo weet ze nu ook zeker dat ze weer zelfstandig zal lopen. Hetzij met dan wel zonder rollator. Dat is geen vraagteken, nee, voor mijn moeder is het een vaststaand feit, want: Morgen ben ik beter...

Kortgeleden heeft ze te horen gekregen dat het allemaal echt niet meer beter zal worden. Alleen maar slechter. Dat wil niet zeggen dat ze opgegeven is, zeker niet. Maar elk stapje achteruit zal niet meer vooruit gaan. Volgens de artsen.
Dan kennen ze mijn mama nog niet! Mijn moeder is van: ik wil dus ik kan! Ze zal blijven vechten, voor vooruitgang, totdat ze in haar kist ligt. Hopelijk over een heleboel jaar pas!

Mijn moeder is een krachtige vrouw, die haar kop niet laat hangen en die altijd blijft denken:
Morgen ben ik beter...


Julia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...