zondag 12 augustus 2018

Braken van Louis van Dievel

Het verhaal: Wie afkomstig is uit de negorij Braken wordt niet door het leven verwend. Dat is een understatement. Gilbert is “King of the Dancefloor” in Disco Inferno. Als hij danst, staat de hele tent op stelten. Het is een mager surrogaat voor zijn eenzaamheid, voor zijn onbenulligheid, voor zijn liefdesverdriet. Eens - twaalf jaar, vier maanden en zeven dagen geleden - wervelde hij nog met Rebecca over de dansvloer. Ze was de vrouw van zijn leven. Eindelijk lachte het geluk hem toe. Maar Braken sloeg zijn droom aan stukken. Ge kunt uw afkomst niet verloochenen. In Braken haat ge uw ouders, maar ge verloochent hen niet. Op de trappen voor de discotheek spuwt hij in een lange – hilarische - monoloog, zijn bittere gal uit. Correctie: hij braakt zijn frustraties uit. Hij braakt zijn mislukte leven uit.
Gilbert lijkt uiteindelijk toch aan de controle van zijn ouders te zijn ontsnapt. Op het aller-aller einde van het verhaal komt echter de ontnuchtering.
Over de gewone man. Over een eenzaam bestaan en leven onder het juk van bekrompen ouders. Over roots die je fnuiken maar die je weigert te verloochenen. Over alles controlerende bemoeizieke ouders. Over een kerktorenmentaliteit. Over een nest met een frituur en een busdepot. Over een goedbedoelende maar vastgeroeste misfit. Over krampachtige proberen jezelf te worden. Over een miserabel leven. Over onvervulde verlangens. Over frustraties. Over de onmacht je los te maken.
Korte, tragikomische en psychologisch geladen novelle. Geen roman, want 'Braken' telt slechts 61 pagina's. Heel volks, zoals we van Van Dievel gewend zijn. Kleurrijk taalgebruik, geschreven in de spreektaal. Alles overgoten met een flinke scheut humor. Rake karakterschetsen. Van Dievel typeert zijn personages als mensen van vlees en bloed. Als echte, maar ook doodgewone mensen. Ook in deze korte novelle toont Van Dievel dat hij een meesterverteller. Met weinig woorden zet hij een perfecte sfeer neer.
Ontroerend, maar ook onthutsend. Gevoelig en aangrijpend. En, ook hier komt Erik Vlaminck om de hoek kijken. (Vlaminck wordt op het einde – als enige! – bedankt door Van Dievel)
Na het lezen van dit toch wel aangenaam en imponerend intermezzo, kan ik nog amper wachten op een nieuwe, volwaardige roman van Van Dievel. Graag gelezen!

4 sterren
Jan Rooms

15 opmerkingen:

  1. Hallo allemaal, mijn naam is Safa El Sadat, ik ben 20 jaar getrouwd met mijn man en we hebben twee zoon, ouderling één 16 en jonger is 11 jaar. Mijn man heeft veel van me gehouden, maar het komt zover dat hij een relatie heeft met een vrouw die haar collega is. Ik had het me nooit voorgesteld, maar op de een of andere manier veranderde zijn houding ten opzichte van mij en zijn kinderen, zijn late komst van het werk deed me nadenken over de zaak, zelfs op mijn 20e huwelijksverjaardag op mars, houd ik mezelf weg van seks zoals we beloven om het op de bruiloft te doen jubileumdag, 15 dagen vóór de huwelijksjubileum bekende hij dat hij inderdaad seks had met zijn collega. Hij bracht haar in mijn bed toen ik op zoek was naar werk, het betekende dat mijn gevoelens voor hem volkomen waardeloos waren, mijn mentale toestand is vol van pijn, ik denk dat ik de pijn niet kan vergeten en herstellen, deze vrouw had de volledige controle over haar en ik wilde het nooit met geweld doen, ze wil me winnen als ze gescheiden is, ze zei dat ze jaloers was op onze relatie en ze zal me ruïneren door mijn man te nemen. Ik moest het bespreken met een vriend die me vroeg om een ​​goed spell caster te vinden, eerst en vooral heb ik nooit in deze Cast-spelling geloofd maar ik moet het proberen totdat ik PROPHET NOSA UGO op internet tegenkwam over hoe hij heeft zoveel mensen geholpen hun ex terug te krijgen en de relatie te helpen herstellen en mensen gelukkig te maken in hun relatie en enkele andere verhalen over spirituele ziekte en meer, ik legde mijn situatie aan hem uit en hij hielp me met het uitvoeren van sommige gebeden, sommige kruiden en wortels en een kleine opoffering die ik deed, en binnen 7 dagen kwam hij terug om me te verontschuldigen en het was gewoon een beetje als een wonder voor mij, ben blij vandaag dat hij me heeft geholpen en ik kan trots zeggen dat mijn man nu weer bij mij is en hij is nu verliefd op mij als nooit tevoren.
    Hebt u hulp nodig in uw relatie, zoals uw man, vrouw, vriend, vriendin, loterijen winnen, kruidengeneesmiddel voor ziekte, hiv, soa's, astma, artritis, fybroid, beroerte of elke vorm van ziekte, spiritueel probleem? , Baanbevordering, Kijkers die mijn bericht lezen en die hulp nodig hebben met betrekking tot levensproblemen, moeten contact opnemen met PROPHET NOSA UGO en je zult blij zijn dat je dat gedaan hebt.

    E-mail: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040
                         +17207992813

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na 2 jaar gebroken huwelijk liet mijn man me achter met twee kinderen en mijn leven was kapot. Ik had zin om er een einde aan te maken, ik pleegde bijna zelfmoord omdat hij ons met niets achterliet. Ik was al die tijd emotioneel down en het leven lijkt zinloos. Op een trouwe dag toen ik op internet aan het surfen was, kwam ik verschillende getuigenissen tegen over dr. Ilekhojie. Sommige mensen getuigden dat hij hun ex terugbracht, sommigen getuigden dat hij de baarmoeder herstelt en ziekten geneest met kruiden. Ik was meer geïnteresseerd in verzoening met mijn man, die dr. Ilekhojie binnen 3 dagen mogelijk maakte. Nu is mijn man terug en sindsdien leven we gelukkig. Bedankt. Hier laat ik zijn contactpersoon voor iedereen achter. E-mail: gethelp05@gmail.com Bel/Whatsapp: +2348147400259

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn man is 4 maanden geleden van me gescheiden en ik was vervuld van tranen en frustratie, want ik wist niet wat ik moest doen om de problemen met hem op te lossen. Ik zocht op internet naar hulp over hoe ik hulp kon krijgen in mijn huwelijk en ik ontdekte geweldige getuigenissen over dr. Ilekhojie die vooruitstrevend is geweest met het verzoenen van paren. Ik nam contact met hem op, maar ik was sceptisch, maar ik had geen andere keuze dan met hem samen te werken vanwege alle goede recensies die ik van zoveel mensen zag en hoorde. Precies 3 dagen nadat ik alles had verstrekt wat dr. Ilekhojie vroeg, belde mijn man die me eerder blokkeerde me en vroeg naar de mogelijkheid om aan ons huwelijk te werken. Hij is nu weer thuis met zoveel liefde en zorgzaamheid en we bereiden ons voor om voor de tweede keer in een maand te trouwen. Als je een probleem hebt, neem dan contact op met Dr. Ilekhojie, ik geef je 100% garantie dat hij je zal helpen!! Bel hem +2348147400259 of e-mail: gethelp05@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was de laatste persoon op aarde die het feit accepteerde dat spreuken bestaan ​​of werken, totdat ik werd doorverwezen naar Dr. Ilekhojie. Hij beloofde me te helpen om het goed te maken met mijn partner. Ik had geen andere optie dan het te proberen, want 3 maanden na de scheiding werd ik gedegradeerd op mijn werkplek vanwege depressie en gebrek aan concentratie. Mijn leven liep elke dag leeg en ik wist niet wat ik moest doen. Ik was gelukkig en genoot van mijn werk, maar plotseling werd ik ellendig na de scheiding, omdat het snel en een kort proces was. Alleen Dr. Ilekhojie gaf me een uitweg en ik ben blij dat ik hem geloof. Nog maar vorige week werd ik hier gepromoveerd tot mijn functie en ik ben hier om mijn eigen ervaring te delen met deze man genaamd Dr. Ilekhojie. In elke situatie is er altijd een uitweg. Neem contact op met Dr. Ilekhojie via SMS OF WHATSAPP MESSENGER met: +2348147400259 en e-mail op: gethelp05@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn medische toestand was hartverscheurend omdat het menstruatiekrampen, een opgeblazen gevoel voor de menstruatie en een lage buikdruk veroorzaakte, wat resulteerde in hevige menstruaties. Ik kreeg van mijn arts verschillende medicijnen voorgeschreven voor behandeling. Ondanks mijn bezoeken aan verschillende artsen werd mijn gezondheid niet beter, omdat ze alleen maar konden zeggen en voorstellen een operatie te doen. Op het punt om op te geven, ging ik op internet op zoek naar een behandeling. Maar ik vond in plaats daarvan een remedie. Op internet las ik een getuigenis van een vrouw die vleesbomen had. Ze deelde een e-mailadres van Dr. Ilekhojie die haar kruiden en reiniging gaf. Om een ​​lang verhaal kort te maken, ik gebruik zijn kruiden nu al 3 weken en gelukkig is mijn vleesboom na 2 weken gaan krimpen, zoals mijn huisarts heeft bevestigd. Ik wou dat ik kon zeggen dat het voorbij is en dat ik de kruiden nog steeds gebruik, want Dr. Ilekhojie vertelde me dat het na nog een week weg zou zijn. Probeer het kruidenmiddel specifiek van Dr. Ilekhojie voor hulp bij vleesbomen. Als u geïnteresseerd bent, neem dan contact met hem op via Telegram of Whatsapp +2348147400259 of e-mail gethelp05@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het gebeurde dat ik bijna een jaar hulpeloos en neerslachtig was toen mijn man me verliet vanwege huwelijksproblemen die we tegenkwamen na 5 jaar van liefde en geluk. Ik deed alles wat ik kon om mijn huwelijk te redden en niets werkte totdat Dr. Ilekhojie me te hulp schoot. Hij hielp me en de liefde en het geluk dat ik met mijn man deelde, werden hersteld en nog verbazingwekkender. Ik weet dat het vreemd klinkt als hij echt iemand kan helpen, maar hij is 100% gegarandeerd dat hij je niet teleurstelt als hij je verzekert dat je na een paar dagen de gewenste resultaten hebt. Hij kan jou ook helpen als je hem de kans wilt geven om dat te doen. Stuur hem nu een e-mail via: gethelp05@gmail.com of WhatsApp +2348147400259

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was gekwetst en had een gebroken hart toen mijn man me verliet en naar Ohio verhuisde om bij een andere vrouw te zijn. Ik had het gevoel dat mijn leven voorbij was en mijn kinderen dachten dat ze hun vader nooit meer zouden zien. Ik probeerde sterk te zijn, alleen voor de kinderen, maar ik kon de pijn die mijn hart kwelde niet beheersen, mijn hart was gevuld met verdriet en pijn omdat ik echt verliefd was op mijn man. Ik heb veel opties geprobeerd en een paar mensen probeerden me te helpen, maar zonder succes. Op een dag, terwijl ik op internet aan het surfen was, vond ik contact met Dr. Ilekhojie, van wie mijn instinct me meteen vertelde dat hij me kon helpen. Hij voerde het benodigde werk uit voor verzoening en mijn man, die maandenlang weg was geweest, kwam alleen terug. We leven weer gelukkig samen. Ik raad iedereen aan die relatieproblemen of huwelijksproblemen heeft om contact op te nemen met Dr. Ilekhojie, want hij is de oplossing voor al je problemen. Hier is zijn contact. WhatsApp hem op: +2348147400259 of zijn e-mail: gethelp05@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had nooit geweten dat mensen zo aardig, onbaatzuchtig en geweldig konden zijn totdat Dr. Ilekhojie mij hielp. Mijn verbintenis met mijn man was nog geen jaar oud toen we zoveel problemen kregen. Mijn man verliet me en zwoer nooit meer terug te komen. Ik wist op dat moment niet wat ik met mijn leven aan moest. Ik moest blijven zoeken naar hulp totdat Dr. Ilekhojie mij te hulp schoot. Nadat hij de nodige consulten had gedaan, werd het me duidelijk dat de ex van mijn man hem spiritueel bleef manipuleren zodat ze hem terug kon krijgen. Dr. Ilehojie vertelde me alles wat ik moest doen met alle zekerheid, wat ik deed en hij hielp me en het resultaat was zo geweldig. Nu is mijn man terug en leven we in warmte en geluk. Stuur hem gewoon een bericht via WhatsApp +2348147400259 of e-mail hem via: gethelp05@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had problemen in mijn huwelijk omdat mijn man van 10 jaar een scheiding wilde omdat hij aangetrokken werd door jongere vrouwen, maar ik kon hem zover krijgen om de scheiding te annuleren en aan ons huwelijk te werken met de hulp van een goddelijke man genaamd Dr. Ilekhojie en nu leven we in vrede en harmonie. Als je problemen hebt in je relatie, huwelijk of problemen hebt in het leven, dan is Dr. Ilekhojie de juiste man om je te helpen contact Whatsapp / Viber: +2348147400259 Ik ben een levend getuigenis van zijn grote kracht

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De goddelijke man genaamd Dr. Ilekhojie waar iedereen het over heeft op internet heeft mij ook geholpen met zijn verzoeningsritueel. Hij herstelde mijn gebroken relatie en bracht mijn ex terug naar mij. Ik bleef achter met een gebroken nadat mijn vriend het met mij uitmaakte, maar nadat ik online over Dr. Ilekhojie had gelezen, was ik erg blij om contact met hem op te nemen. Hij vertelde me wat ik moest doen en hij voerde het verzoeningsritueel uit en binnen 48 uur belde Andy en begon om vergiffenis te vragen. Ik wil Dr. Ilekhojie bedanken voor zijn geweldige hulp. Neem contact met hem op via zijn e-mail: (gethelp05@gmail.com) of telefoon/Whatsapp +2348147400259

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wil het hebben over iemand die het geluk dat ik met mijn man deelde, heeft hersteld en daar ben ik inderdaad eeuwig dankbaar voor. Ik was bijna 2 jaar hulpeloos en neerslachtig toen mijn man me verliet vanwege huwelijksproblemen. Ik deed alles wat ik kon om mijn huwelijk te redden en niets werkte totdat Dr. Ilekhojie me te hulp schoot. Hij verzoende ons en de liefde en het geluk dat ik met mijn man deelde, werden hersteld. Ik weet dat het raar klinkt als hij echt iemand kan helpen, maar hij is 100% gegarandeerd dat hij je niet teleurstelt als hij je verzekert dat je na 3 dagen de gewenste resultaten hebt. Hij kan jou ook helpen als je hem de kans wilt geven om dat te doen. Stuur hem een ​​bericht of WhatsApp hem op +2348147400259 of e-mail: gethelp05@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Probeer je zwanger te worden, maak je geen zorgen meer. Het gebeurt allemaal als een wonder met de hulp van Dr. Ilekhojie, aan wie mijn vriend me voorstelde toen ik pijn had, leed aan verschillende miskramen en problemen had met zwanger worden. Hij onderzocht me door me een paar vragen te stellen over hoe ik kon weten wat mijn onvruchtbaarheid veroorzaakte en vertelde me toen wat ik moest doen, waarvan ik zijn kruiden voor zwangerschap kocht die hij me via de bezorgservice stuurde. Tot mijn grote verbazing werd ik zwanger in minder dan 40 dagen van het gebruik van de kruiden, zoals hij had voorgeschreven. Dr. Ilekhojie heeft me eindelijk moeder gemaakt na zoveel jaren van proberen met verspilde moeite. Voor elke vrouw die het ook moeilijk vindt om zwanger te worden, probeer zijn kruiden te krijgen, hoe moeilijk het ook is. Neem contact op met zijn e-mailadres: E-mail gethelp05@gmail.com of WhatsApp/Telegram +2348147400259

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De nachtmerrie die bijna 2 jaar duurde, is eindelijk voorbij. Het is alsof we opnieuw verliefd zijn geworden! We hebben allebei het verleden achter ons gelaten en proberen vooruit te komen - en voor het eerst in lange tijd ziet de toekomst er een stuk rooskleuriger uit. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe dankbaar ik Dr. Ilekhojie ben! Het is alsof we eindelijk die dingen in elkaar hebben herontdekt die ons in de eerste plaats verliefd hebben gemaakt. Alle zorgen en stress zijn gewoon verdwenen. Bedankt Dr. Ilekhojie voor het redden van mijn gebroken huwelijk. Mijn man en ik leven weer gelukkig. Allemaal dankzij Ilekhojie. Neem contact met hem op om uw huwelijk te herstellen E-mail: gethelp05@gmail.com Bel of WhatsApp +2348147400259

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zat nog op de universiteit toen ik mijn verloofde ontmoette. We hadden een lange tijd een relatie en woonden samen en onze ouders keurden onze relatie goed. We konden het goed met elkaar vinden en alles was perfect. Hij ging op reis voor wat training en sindsdien ging alles mis. Hij had daar een relatie met een meisje en hij had de neiging om zich te committeren aan wat ze deelden en mij buiten beeld te laten. Ik deed alles wat ik kon om het probleem op te lossen, maar niets werkte totdat ik hoorde over Dr. Ilekhojie. Ik nam contact met hem op en legde uit wat ik doormaakte en hij beloofde te helpen, wat hij ook deed. Ik volgde de instructies op die hij me gaf en hij loste het probleem dat ik had met mijn verloofde op met zijn verzoeningsritueel. Nu zijn we weer bij elkaar zoals voorheen en alles verloopt echt soepel. Allemaal dankzij Dr. Ilekhojie. Neem nu contact met hem op als je hulp nodig hebt. E-mail: gethelp05@gmail.com of stuur hem een ​​WhatsApp-bericht op +2348147400259

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn man kwam terug van zijn werk met scheidingspapieren en ik was in de war en vroeg wat het probleem was, maar hij verliet boos het huis en blokkeerde me op alle sociale mediaplatforms. Deze plotselinge gedragsverandering zorgde ervoor dat ik hulp zocht toen ik goede getuigenissen over Dr. Ilekhojie tegenkwam en ik besloot mijn problemen met hem te delen. Dr. Ilekhojie liet me begrijpen dat mijn man spiritueel gemanipuleerd is en vertelde me wat er gedaan moest worden om het probleem op te lossen. Ik volgde al zijn instructies op om ervoor te zorgen dat hij weer bij zichzelf zou komen. Na een paar dagen kwam mijn man terug en vroeg me hem te vergeven omdat hij niet wist wat er met hem was gebeurd, net zoals Dr. Ilekhojie me uitlegde. Deze man zorgde ervoor dat mijn huwelijk werd gered. Als je een relatieprobleem hebt, is Dr. Ilekhojie je laatste stop. Neem contact op met Dr. Ilekhojie via e-mail: gethelp05@gmail.com OF WhatsApp/Viber: +2348147400259

    BeantwoordenVerwijderen

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...