donderdag 30 juni 2022

Blogtour ‘Misleiding’ – Liv Anders

 



Nog nooit eerder deed ik mee aan een blogtour van een boek. Best een beetje spannend eigenlijk want wat nu als het boek me tegen zou vallen? Maar ik probeer altijd zo onbevooroordeeld mogelijk in een boek te stappen dus dat deed ik nu ook. Let’s go!

 

‘Misleiding’ speelt zich af op het prachtige eiland Corsica. Hier vinden de filmopnames plaats van een nieuwe film van Romy Schatz, een gevierd actrice. De gehele filmploeg verblijft in een vakantiepark van miljardair Jean-Pierre Paoli. Tijdens een rustdag verdwijnt de regisseur van de film, Cyriel Kwint. Wat is er gebeurd? En wie van de aanwezigen heeft met deze verdwijning te maken?

 

Het boek begint mysterieus in de proloog, tijdens een forum over het behoud van natuurlijke kustlijnen in Europa, in het mondaine Genève. In het volgende hoofdstuk switchen we over naar de filmopnames op Corsica, vier jaar later. Er wordt meteen een broeierig sfeertje gecreëerd. Acteurs die elkaar het licht in de ogen niet gunnen, een regisseur die met iedereen het bed in duikt, een barman c.q. general manager die alles in de gaten lijkt te houden maar wel door iedereen geliefd is en een rijke, louche miljardair en parkeigenaar die flink in de film geïnvesteerd heeft. Dat daar iets mis dreigt te gaan dat proef je goed uit het verhaal. Daarnaast prachtige natuurbeschrijvingen van Corsica, daar wil je zo naar toe.

Het verhaal wordt verteld vanuit een paar perspectieven, namelijk vanuit de al bijna afgeschreven actrice Romy, de jonge onervaren actrice Evi en de sympathieke barman Antoine. Dit houdt het verhaal levendig en draagt ook bij aan de mysterieuze sfeer.

 

Maar dan…….

Na een paar hoofdstukken blijken de personages helaas niet boven hun clichés uit te stijgen. Dat vind ik helemaal niet zo erg maar tevens zitten er ook wat expliciete scénes in, die van mij niet zo hoeven maar ook nog eens erg cliché-bevestigend zijn. Daarnaast was de spanning na een paar hoofdstukken helaas wel weg, en ook al blijkt het eind toch wel enigszins verrassend (oh ja, toen begreep ik de proloog bij het verhaal pas), het plot vond ik echt niet sterk. Jammer, want één van de onderliggende thema’s bleek grappig genoeg zelfs in het nieuws afgelopen dagen: criminelen die via het bezit van vakantiewoningen geld wit wassen. Daarin was de auteur wel héél actueel.

 

Voor mij was het boek dan ook wel een teleurstelling. Het begon goed, leest ook snel weg en het taalgebruik is prima. Maar het plot is magertjes, de personages erg stereotype en echt spannend wordt het nergens.

 

Helaas kan ik dan ook niet meer dan 2 sterren/inktpotjes voor het boek geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...