vrijdag 24 juni 2022

Op reis in de boekenkast van Lies Vervloet

 


De Gentse Lies Vervloet (1982) is haar hele leven lang al gepassioneerd door schrijven. Ze heeft al een kinderboek 'Sisa' uitgebracht in het Spaans en Kichwa dat uitgedeeld werd op alle scholen op de Galapagoseilanden. Haar voorleesboek 'Bereleeslekker' is nu ook in audioversie verschenen . Bij Die Keure verschenen in de Verrekijkerreeks ook twee boekjes van haar maar ze bleef dromen om een young adult boek uit te brengen.

 In mei publiceerde Hamley Books uiteindelijk het eerste deel van haar young adult trilogie  'Luna- Schaduw van de Maan' .


Vandaag krijgen wij een kijkje in haar boekenkast:

 

 1 Heb je 1 of meerdere boekenkasten?

 

Meerdere! We hebben een groot rek in de woonkamer waar veel boeken staan, dan nog twee rekken op de overloop, en we hebben elk een bureauruimte die ook nog eens vol boeken staat. Mijn nachtkastje zit ook behoorlijk vol. Ik heb zelfs nog boeken staan in mijn oude kinderkamer bij mijn ouders thuis. Oeps.

 

2 Heb je een indeling in je kast? Bijvoorbeeld gerangschikt op alfabet, kleur, genre, dikte boek,..

 

Nee. Ik ben nogal een chaoot en mijn vriend ook, dus we hebben zo'n beetje overal allerlei boeken staan. Ik sta soms echt versteld van hoe georganiseerd sommige mensen zijn, boeken alfabetisch geordend of op kleur... Waw!

Ook al doen we soms wel pogingen om er structuur in aan te brengen, bij ons staat het meeste toch door elkaar.

 

3 Welk soort boeken heb je het liefst in je boekenkast? Kies je voor hardcovers, gesigneerde exemplaren,...

 

Dat maakt me eigenlijk allemaal niet uit, als het maar goede boeken zijn.

 

4 Wat zijn je drie toppers uit je boekenkast die je nooit meer kwijt wil?

 

Oehhh.... Moeilijke vraag! Sja, mijn eigen boeken natuurlijk, maar dat spreekt voor zich. Mijn Harry Pottercollectie. Die heb ik inmiddels allemaal zó vaak gelezen dat die boeken er echt wel wat versleten uitzien. Ik heb hier ook 'Een Bijbel' staan, een prachtig prentenboek met een nogal eigenzinnige versie van de bijbelverhalen. Dit boek wilde ik puur voor de illustraties, Rébecca Dautremer vind ik echt een fenomenale artieste. En verder zijn er heel wat boeken die voor mij persoonlijk heel wat betekenen. De Alchemist van Paulo Coelho, De kleine Prins van de Saint-Exupéry,...

 

5 Noem drie ongelezen boeken uit je kast en geef de reden waarom je ze nog steeds niet gelezen hebt.

 

Oei, haha, ik vrees dat het er wel wat meer dan drie zijn... Vooral de wat serieuzere boeken durven hier wel wat langer te blijven liggen. Van mijn schoonvader kreeg ik een hele tijd geleden bijvoorbeeld 'De wereld van gisteren' van Stefan Zweig. Ongetwijfeld een heel boeiend boek, maar omdat ik voornamelijk lees voor ik ga slapen kies ik dan toch meestal voor iets lichter en luchtiger. Ik koop ook eigenlijk best veel non-fictieboeken, maar die blijven dus vaak erg lang ongelezen.

Ik ben zelf hooggevoelig en erg melancholisch van aard. Boeken die te zwaarmoedig zijn komen bij mij te hard binnen en die durf ik dan wel aan de kant te leggen. Dat had ik bijvoorbeeld met 'De eenzaamheid van de priemgetallen'. Ik ging me gewoon slecht voelen door dat boek, dat lijkt me niet de bedoeling.

 

6 Hou je al je boeken bij of maak je graag ruimte en hoe doe je dat?

 

Vroeger hield ik echt al mijn boeken bij. Maar ik ben door de jaren heen veel verhuisd en dan ga je al die spullen toch een beetje als ballast beschouwen. Ik doe dus erg mijn best om wat te ontspullen. Dat gaat wel wat tegen mijn natuur in want ik ben - vrees ik - nogal een hoarder. Initiatieven als De Boekenjagers of Bookcrossing vind ik een heel toffe manier om boeken verder de wereld in te sturen. Of ik breng ze gewoon naar de Kringwinkel. Ik geef ook graag en vaak boeken cadeau. Een boek doorgeven waar je zelf van genoten hebt, dat is toch een mooi geschenk?


 

7 Welk boek staat nog op je verlanglijstje om je boekenkast /en mooi mee aan te vullen?

 

Veel boeken! Ik ga meestal naar de bib om mijn leeshonger te stillen, want alle boeken kopen die ik wil lezen, dat zou niet goed komen, dan barst het huis uit z'n voegen!

Maar mijn Hamley-collectie bijvoorbeeld wil ik zeker nog aanvullen. Er zullen dus absoluut nog boeken van mijn collega's bijkomen op de planken hier. De vraag is alleen: welke? Want bijna alles dat uitkomt bij Hamley spreekt me wel aan... Help!

 

8 Wie zijn boekenkast wil jij nog graag zien?

 

Goh, eigenlijk van iedereen wel. Ik denk dat je veel over iemands persoonlijkheid kan afleiden uit hun boekenkast, dus het lijkt me een boeiende manier om iemand beter te leren kennen.

 

9 Heb jij naast je gewone boekenkast ook nog een e-reader?

 

Nee! Ik snap dat het heel handig is, maar ik moet echt papier onder mijn vingers voelen.

 

10 Hoe ziet de boekenkast van de toekomst eruit?

 

Hopelijk vol papieren boeken en niet te veel digitaal. Een heel diverse boekenkast, hoop ik ook, vol boeken waarin iedereen zich kan herkennen en vol vensters op andere werelden. Voor elk wat wils!

 


Quote uit  review :

 Luna, Schaduw van de Maan’ verandert van een lieflijke vertelling naar een duister young adult mysterie. Toch blijft het zijn sprookjesachtige stijl ook aan de donkere zijde behouden.

 http://boekinkt.blogspot.com/2021/07/luna-schaduw-van-de-maan-van-lies.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...