woensdag 8 juni 2022

Column Marijke Verhoeven over social media

 


Wie niet weg is, wordt gezien

 

Sociale media, als auteur heb ik er een haat-liefdeverhouding mee. Ik ken mensen die volledig zijn gestopt met sociale media, vanwege de onrust die het neuzen in andermans leven en het etaleren van je eigen belevenissen met zich mee kan brengen. En misschien zou ik dat ook wel doen, als ik geen auteur zou zijn.

Waarom dan, Marijke, vraag je je misschien af? Want je kunt er voor je boeken toch een hoop mee bereiken? Inderdaad, en daarover straks meer. Maar ik vind het gebruik van de socials vaak tijdrovend, het slurpt energie en als iemand die van nature onzeker is word ik er niet altijd gezelliger van.

            Want wat dat tijdrovende betreft: wanneer ik een post wil plaatsen, ben ik best even bezig alles te checken. Naast schrijver ben ik namelijk ook perfectionist en ik wil daarom niet dat er taalvouten in een tekstje staan. Dus check 1 . Foto’s: tja, ik ben ietwat ijdel, dus een foto van mezelf moet daarom van de goede kant genomen, adem in, kin omhoog (mijn telefoon staat vol met mislukte selfies). Check 2 . En wanneer ik er een leuke grafische compositie bij wil maken, dan ben ik al gauw een uur aan het stoeien om de juiste achtergrond, teksten en formaat foto’s te knippen en plakken. Check 3 . En hoepla, we zijn anderhalf uur verder.

            Dan het slurpen van energie: dit is erg. Ik schaam me er gewoon voor. Soms (let op, SOMS, dus niet ALTIJD) kom het meest kinderlijke gedrag in mij naar boven zodra ik iets heb gepost: na 2 minuten: even kijken of ik al likes heb.

Na 5 minuten: nog een keertje kijken of het al opschiet.

Na 10 minuten: nou ja zeg, waar is iedereen? Kom op nou!

Na 11 minuten: zal ik het bericht maar verwijderen? (dit doe ik SOMS wanneer na 20 minuten er uiteindelijk níemand gereageerd heeft).

Na ongeveer een half uur komt er een omslagpunt: het is óf whoops-a-daisies, dit gaat goed, fijne dag verder, óf shit, dit is flut, misschien moet ik het bericht verversen (ja! Hoe dan?) of nóg een keer bewerken? Dit ettert zo een tijdje door en meestal ga ik me de volgende dag ook nog eens afvragen waarom deze of gene niet op mij heeft gereageerd en wel op de berichten van die én ook nog van die?! Verontwaardiging alom, en kinderachtig? Ja!

Doodmoe word ik van mezelf, dat begrijp je. Daarnaast is het slecht voor mijn humeur en voor mijn zelfvertrouwen.

Onder ons gezegd en gezwegen zie ik op dit moment eigenlijk maar één oplossing, zoveel boeken verkopen dat ik iemand kan inhuren die dit soort zaken voor mij regelt. Hm, goed idee, maar hoe kom ik zover? Precies! Toch eerst maar even wat tijd investeren in een studie van de socials. Een verhaal maken voor mijn Insta Stories is namelijk een flinke uitdaging, want zodra ik een opmerking wil invoegen, verdwijnt deze áchter de foto in plaats van erbovenop, en een dansend poppetje op de voorgrond willen plaatsen, betekent klotsende oksels alsof ik dat dansje hoogstpersoonlijk heb moeten uitvoeren. Waar vind ik die poppetjes? Wat gebeurt er als ik op dit knopje druk? Wat ik dan voel is ongeveer wat mijn bejaarde moeder ervaart wanneer ze een appje ontvangt op haar mobiele telefoon: 😱.  

En ik ben ‘nog maar’ een vijftiger, maar o, hoe verschrikkelijk, ik merk al dat ik moeite begin te krijgen met de digitale wereld. Ik weet wel, ik ben gewoon minder verkleefd aan mijn mobiel dan iemand die de helft jonger is en ben er daardoor tot mijn ergernis minder handig mee. Maar ook… en ssst, niet verder vertellen, ik vind het eigenlijk niet écht leuk. Ik ga namelijk liever een boek lezen, dan me verdiepen in de gebruiksaanwijzing van Instagram. En nog iets anders, wat is in godsnaam een reel? Eerlijk gezegd dacht ik dat dat een Ierse volksdans was. Help!

 

Wij schrijvers zijn natuurlijk meer verknocht aan onze pc en daardoor handig met Word. Mogelijk heeft mijn uitgever daarom vorig jaar gedacht, ‘die auteurs van ons, die gaan we eens flink interesseren voor de socials, want dat is de toekomst!’ En dus kregen we afgelopen oktober voorafgaand aan een gezellige borrel een workshop Social Media.

‘Wie niet weg is wordt gezien,’ zo legde de workshopjuf uit, want wanneer je drie keer per week iets post, blijf je volgens de algoritmes van sociale media beter zichtbaar en krijgen meer mensen dus jouw werk onder ogen. Het geheel was op zich interessant maar de nadruk lag vooral op zichtbaar blijven en de frequentie van posten. Wat ik een beetje jammer vond, want stiekem had ik namelijk gehoopt op een praktijkcursus Instagram, Facebook, én TikTok. Geen idee hoe mijn collega’s hierover dachten, want na de workshop had iedereen maar een doel: bijpraten aan de bar.

Vol goede moed nam ik mezelf na de workshop voor om drie keer in de week iets te plaatsen. Alleen, waar het in het dagelijks leven op uitdraaide: soms heb ik simpelweg de inspiratie niet, en de tijd ook niet. En soms heb ik het idee dat ik werkelijk niets zinnigs heb te melden. En af en toe ben ik gewoon kakchagrijnig en dat is zeker niet bevorderlijk voor de teksten die ik dan produceer. Life is a beach immers, op Insta en aanverwante kanalen.

            Maar het is natuurlijk niet alleen maar kommer en kwel, dat gebruik van sociale media. Want het is dé ideale en een goedkope manier om je werk onder de aandacht te krijgen. Als Facebook, Instagram, Twitter & LinkedIn niet zouden bestaan, had ik heel wat meer moeite om lezers voor mijn boeken te interesseren, was ik zo veel meer afhankelijk van wat de uitgeverij aan promotie doet, wat boekhandels oppikken en zou er een heel wat afstandelijker verhouding zijn met mijn lezers.

            Zoals vandaag, terwijl ik dit stukje zit te tikken krijg ik een berichtje via Messenger, van Joyce. Ik ken haar niet persoonlijk, maar we volgen elkaar. ‘Hé Marijke, is Vervlogen apart te lezen of hoort het in een serie, want dan ga ik die hele serie lezen.’

            Of deze: Marieke had op een boekenmarkt Onderschat gescoord. Een eerste kennismaking met mijn werk, schreef ze, nieuwsgierig geworden omdat ze op Instagram al zoveel boeken van mij voorbij zag komen. Hoe leuk is dat?

Of zoals laatst twee enthousiaste boekbloggende zussen een 5-sterrenrecensie plaatsten voor Het geschenk, het laatste deel van de Kenning-serie. Ze waren zelfs wat verdrietig dat dit het laatste deel was, en hadden heimwee naar een eiland dat ik in míjn hoofd heb gecreëerd. Wauw! Hoe gaaf is dat wel niet? Dat is toch wat je wilt als auteur? En dat zo’n review dan gedeeld wordt en verder gaat via die sociale kanalen, dat vind ik echt geweldig, daar word ik zo blij van.

Dus tot de tijd komt dat ik mijn eigen Personal Socials Assistant kan inschakelen voor al mijn berichten 😉, heb ik dat zweterige gestuntel van knippen en plakken met plaatjes, tekst en poppetjes dan ook met alle liefde voor jullie over. X, Marijke.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...