donderdag 23 juni 2022

De pijn die wij verbergen van Monica Haak

 


Cover

De cover is prachtig! De gekozen kleuren en de afbeelding passen goed bij elkaar en in de boekenwinkel zou het naar mij roepen: ‘Neem mij meeeeeeeeee.’

Fleur is opgetogen maar ook zenuwachtig want auditie doen voor een hoofdrol in de schoolmusical is natuurlijk erg spannend. Zeker nu het zelfverzekerde vriendinnetje van haar beste vriend Matt ook auditie doet voor die rol! Kort na de audities krijgt Fleur op haar Instagram-story een vervelende reactie van een anoniem account. Fleur maakt zich er niet druk om totdat er steeds gemenere berichten worden gepost waardoor Fleur toch wel angstig wordt.
Matt heeft zijn eigen sores en stress over zijn studiekeuze. Fleur vertelt daarom alles aan haar online chatvriend Lewis41 maar trekt zich steeds verder terug want ze weet niet meer weet wie ze kan vertrouwen…..

 

Monica Haak heeft in haar verhaal `De pijn die wij verbergen’ de rivaliteit en jaloezie onder pubers, het pestgedrag op school maar ook de impact van sociale media, verwerkt. In het boek wordt maar weer eens duidelijk dat door de sociale media platforms meer gevaar op loer ligt dan bij stil wordt gestaan. In het begin wordt het gevaar niet ingezien en wordt er niet echt serieus gereageerd. Totdat de dreigende berichtjes zo heftig worden dat deze veel angst aanjagen. Pesten is helaas nog steeds een actueel onderwerp en door sociale media is dit, naar mijn mening alleen maar makkelijker en jammer genoeg alleen maar meer geworden. 

 

Monica heeft een vlotte schrijfstijl, ze heeft de personages van Fleur en Matt erg uitgediept. Beiden durven ze niet met hun ouders over hun problemen te praten. De ene wordt zo gevoed door angst dat ze niemand vertrouwen, de andere bang om zijn ouders teleur te stellen en dat ze boos worden. Alle emoties van Fleur en Matt beschrijft Monica zo dat ik ontzettend meeleef met beide pubers en de problemen waarmee ze worstelen. Het raakt me diep dat ze niet met hun ouders durven te praten.

 

En dan de ontknoping…… die is me rauw op mijn dak gevallen, echt deze zag ik niet aankomen!


4 Inktpotjes
Jacqueline

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...