dinsdag 21 maart 2017

Yfke op bezoek bij Sonja Barend

“Het kan tijdens onze evenementen soms erg druk zijn.”

Het is de standaardtekst van de bevestigingsmail die je krijgt als je een plekje reserveert voor een lezing/signeersessie van Paagman (net als het advies om tijdig aanwezig te zijn), maar als het gaat om een interview en signeersessie met Sonja Barend, koningin van de talkshow, dan doe je er goed aan om dit advies hèèl goed in je oren te knopen.
Onlangs verschenen de memoires van deze grande dame, getiteld Je Ziet Mij Nooit Meer Terug. Aanleiding voor een bezoek van haar aan mijn stamboekhandel Paagman in Den Haag. Nou ben ik grootgebracht op een stevig dieet van linksdraaiende Brinta en de VARA, dus ik had zelfs niet weg kunnen blijven als ik dat had gewild. Met Alex als oppas toog ik afgelopen zaterdag dan ook naar Den Haag.
Jammer genoeg kan ik geen verslag doen van het door Arjan Peters geleide interview met mevrouw Barend. Het was namelijk erg druk. En iedereen was ‘tijdig aanwezig’.
Alex en ik konden een mooi plekje tussen de kookspullen en het daar tegenover gelegen Kicking Horse café bemachtigen, maar daar hoorden we vooral het geroezemoes vanuit Kicking Horse en flarden van de vragen van Peters.
De vlagen die ik opving, gingen over drollenvangers, over opgroeien bij opa en oma, over uit huis moeten op je zestiende omdat je linkse ideeën hebt, over altijd ziek worden tijdens de vakanties (en dan niet de redactie bellen, want je hebt geen uitzending om op te nemen, dus waarom zou je hen met die ziekte lastigvallen?). Het enige dat ik trouwens echt kon verstaan was wat Barend zei toen ze net had plaatsgenomen op het podium en eens goed om zich heen had gekeken. Met een ondeugende blik merkte ze op: “Veel vrouwen! Dat is in politiek Den Haag wel anders..”
Voor het signeren was in een ander gedeelte van de winkel een tafeltje klaargezet, inclusief afzetlint voor de wachtenden. En wie achteraan staat in het publiek, is soms als een van de eersten aan de beurt bij het signeren.

Ik miste het grootste gedeelte van het interview maar kreeg er een kort, doch bijzonder, een-op-een gesprek voor terug. Het signeren moest eerst gebeuren, daarna mocht ik mijn verhaal doen, en als de ware grande dame die ze is, hoorde Sonja Barend me geduldig aan en leek ze oprecht geïnteresseerd. Ze beloofde me zelfs dat ze wat ik had gezegd zou onthouden (en ze zei ‘u’ tegen me!). Wat een dame, wat een klasse. Ik ben erg blij dat ik haar heb mogen ontmoeten!

Binnenkort zal ik ook delen wat ik vond van het boek, waar trouwens een preview van te lezen is via deze link: http://beeld.boekboek.nl/BBBB/p/9789023449782/rea9789023449782.pdf
Voor nu: vanavond lekker slapen en morgen gezond weer op.


- Yfke Brandhout

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...