dinsdag 21 januari 2020

Er was eens van Tamara Haagmans

Recensie door Lisa

Deze prinsessen hebben geen prins op het witte paard nodig! Welkom in pretpark 'Lang en Gelukkig Land', een plek waar dromen uitkomen. Althans, voor de kleine bezoekers van het pretpark die nog geloven in prachtige prinsessen en prinsen op het witte paard. Voor Nandi, Noa en Noortje is de werkelijkheid wat minder sprookjesachtig. Voor deze drie jonge meiden vormen kotsende kleuters, opdringerige exen en overheersende moeders de dagelijkse realiteit. Wat deze prinsessen echter niet nodig hebben, is een Prins Charming die ze uit hun muiltjes blaast. Nee, in Lang en Gelukkig Land komt de liefde uit een andere hoek. En in de vorm van een prachtig elfje, een sexy redster in nood en een stoere bardame. Droom weg bij deze drie heerlijke moderne FEM-sprookjes, geschreven door een van de grappigste feelgoodauteurs van Nederland, Tamara Haagmans (De mooiste dag van je leven, Lot uit de loterij). Genieten gegarandeerd!

Mijn mening
“Er was eens” is zo’n boek dat je in de hand neemt en meteen uitleest. Het leest bliksemsnel, vlot, doet je regelmatig glimlachen en ook soms hardop lachen. Het concept, drie moderne (lesbische) sprookjes, geschreven door een uitstekende auteur die me met haar vorige ook aangenaam heeft verrast, maakte dat ik het vrij snel uitgelezen had. Het zijn dan ook geen al te lange verhalen en zodra je erin zit, lees je gewoon verder terwijl je aardappelen staan aan te branden (ja, want ook ik heb geen prins op een wit paard met kookervaring, helaas!).

Drie verschillende prinsessen werken in een themapark en vertellen elk hun eigen verhaal. Met de nodige humor en passie worden de sprookjes omgetoverd tot je je in een aflevering van Once Upon a Time waant. Drie prinsessen, elk met hun eigen lesbische verhaallijn, maakt – wie weet? – zes gelukkige vrouwen. Het is en blijft een sprookje after all.

Dit is niet het eerste lesbische verhaal dat Haagmans schreef. Ooit deed ze dit al eerder voor een Tinteling Romance bundel. Je weet dus dat ze de materie wel onder de knie heeft en weet hoe ze vrouwelijke lezers moet meeslepen en dat merk je ook heel duidelijk aan deze bundel.

Tip: als je leest, zet gewoon even alles opzij, verstand op nul en geniet van de verhalen. Heerlijk wegdromen doet iedereen graag en deze bundel krijgt dat absoluut voor elkaar. Haagmans mag nog meer in deze richting gaan.

4,5 sterren