maandag 2 oktober 2023

IJskoud – Isabel Ashdown

 


Wanneer de zeventienjarige Eva wakker wordt, blijkt ze niet in haar eigen bed te liggen maar op de zolder met de deur van buitenaf vergrendeld. Haar lichaam is ernstig gehavend en ze heeft overal pijn. Volgens haar ouders heeft ze een ernstig verkeersongeluk gehad en lijdt ze aan geheugenverlies. Voor haar eigen bestwil en rust houden ze haar op zolder.

Eva vertrouwt niet op het verhaal van haar ouders en probeert te achterhalen wat er echt met haar gebeurd is. Maar daarvoor moet ze eerst onder de goede zorgen (of regime) van haar ouders uit zien te komen.

 Het verhaal begint sterk. Je leest vanuit Eva die niet weet wat haar precies overkomen is. Regelmatig heeft ze kleine flashbacks waardoor ze steeds meer haar ouders gaat wantrouwen. Dit eerste deel intrigeert en Isabel Ashdown weet heel goed de mysterieuze en beklemmende sfeer neer te zetten. Wie spreekt er de waarheid en wat wordt er allemaal achtergehouden?

 De eerste plottwist was er voor mij ook één die ik echt niet had verwacht. Daarna vond ik het allemaal wat voorspelbaarder worden. Er volgen nog diverse plottwists die ik én niet zo geloofwaardig meer vond én ook wat overdadig. Dat haalde voor mij de kracht een beetje uit het verhaal.

Wel heeft Isabel Ashdown een vlotte schrijfstijl waardoor het boek lekker wegleest. Ook de afwisseling met de flashbacks vond ik leuk, hierdoor brengt het je steeds een stapje dichter bij de werkelijkheid. Maar de verrassing was er bij mij na het eerste gedeelte wel af.

 Een vlot weglezende thriller die ik zelfs met de nodige afleiding (treinreis) om me heen nog prima kon lezen, maar voor mij had het met één of twee plottwists minder afgekund.

 

3,5 inktpotje

 Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...