maandag 26 december 2022

Boekentop 3 jaar 2022 van Jantsje

 


Het is altijd even zoeken want welke vind je nu de beste boeken van 2022.

Maar ik geloof dat ik daar goed in geslaagd ben. Twee boeken zijn alleen wel boeken in de categorie young adults geworden. Maar deze young adults zijn dan ook zeer geschikt voor volwassenen.

1.Water, door Lara Reims

Lizzie is een onzeker 14,5-jarig meisje. Naarmate het boek vordert zie je haar volwassen worden.
Ze zit op een kostschool op een eiland.
Als de blonde Mapple de verkiezingen wint wil zij dat alle mensen die ergens anders zijn geboren worden uitgezet.
Wanneer Lizzie een koffer vindt met daarin ampullen en contactlenzen krijgt ze hulp van Tricky om te ontsnappen .
Tricky in de vorm van een knuffelbeest is er opeens via de contactlenzen.
Het is een spannend mysterieus verhaal waarbij een stukje toekomst centraal staat. Leuk is dat er op een gegeven moment een paar hoofdpersonen uit het vorige boek “lucht” in het boek voor komen. Lara Reims schrijft spannend en gemakkelijk leesbaar. Het is een young adult boek maar zeker ook geschikt voor volwassenen. Ik vond het boeiend om te lezen wat er allemaal mogelijk is in de toekomst. Het boek houdt je aandacht vast omdat het spannend is en beslist niet saai. Je wilt weten wie die Tricky precies is en of het verstandig is dat Lizzie naar hem luistert, alles doet wat hij wil. Tricky betekent tenslotte slinks, bedrieglijk. Het is het beste young adult boek dat ik tot nu toe dit jaar heb gelezen.

 

2.Het verkeerde meisje, door Angelique Haak

“De mensheid wil in al haar naïviteit blijven geloven dat ieder kind dat geboren wordt puur en onbezoedeld is”

Op een ochtend wordt Amelie van haar fiets getrokken door een man met een angstaanjagend masker op.
Hij sluit haar op in een hermetisch afgesloten kamer, waar ze probeert te overleven.
Ondertussen probeert ze te ontdekken waarom de ontvoerder juist háár moest hebben.

“Wauw” Dat is het enige wat ik uit kan brengen nadat ik het boek dichtsla.
Ik ben stilgevallen en dat gebeurt me niet vaak na het lezen van een boek. Maar deze auteur heeft het voor elkaar gekregen.
Angelique Haak heeft een enorm spannend boek geschreven. De spanning was om te snijden.
De personen en situaties zijn nagelbijtend echt beschreven, en zeer goed uitgewerkt, waardoor je net denkt te weten hoe het zit, neemt het verhaal weer een andere wending, zodat je weer twijfelt aan alles.
Wat een goede plottwisten. Ja er zijn meerdere, al was er één die er bij mij uitsprong.
Bepaalde gedeeltes uit het verhaal kunnen als erg gruwelijk worden ervaren, maar ze zijn nodig om het verhaal te begrijpen.
Het is een boek wat je niet snel aan de kant kunt leggen.

 

3.Geen weg terug, door Elvin Post

Het boek gaat over vier vriendinnen, Anne, Fleur, Eva en Kim.
Omdat ze te laat thuis zullen zijn na hun schoolfeest, besluiten ze om een kortere route via de Diergaardetunnel te nemen. Als ze door de tunnel zijn staat daar een zwarte Mercedes dwars over de weg. De deuren staan open en op de grond liggen twee mannen in een grote plas bloed.
Fleur kijkt in de auto en vindt daar een tas met tachtigduizend euro.
Ze besluit dat ze hem meenemen. Ze verdelen het geld tussen het hun vieren.
Vervolgens houden ze social media in de gaten om te kijken wat er bekend is over dit voorval.
Dan blijkt dat in de krant op internet staat dat er maar één persoon is overleden en de ander voortvluchtig. En die man wil vast zijn geld terug.

Wat een héérlijk boek.
Ik waande me echt even terug in de schoolbanken op de middelbare school.
Ook al ben ik inmiddels de vijftig gepasseerd, het kwam allemaal even terug, de vriendjes, huiswerk, uitgaan, de onzekerheid.
Gelukkig heb ik niet ervaren wat deze vier vriendinnen hebben meegemaakt. Het boek geeft je wel stof tot nadenken, want wat zou ik hebben gedaan?

Het is een jeugdthriller en dat merk je gelijk als je het boek leest.
Niet alleen doordat het over tieners en hun leven gaat maar ook op de toch wel iets simpele manier dat het is geschreven. Gemakkelijke zinnen zonder moeilijke woorden.
Door de manier waarop het is geschreven leest het vlot.

Het is een fascinerend verhaal waarvan je gaat nadenken over wat jij zou doen als je in hun schoenen stond.
Het boek hield mij zo bezig, dat ik het niet aan de kant wilde leggen. Elk vrij momentje pakte ik het op om verder te lezen. Ik had het dan ook in één dag uit.
Een leuke boek voor tieners maar zeker ook voor volwassenen die hiervan houden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...