donderdag 29 december 2022

Top 3 boeken van 2022 van Jolanda

 


Eigenlijk vind ik het een onmogelijke opgave: een top 3 maken van het afgelopen jaar. Ik lees veel en er is zo veel moois dat je automatisch een aantal boeken tekortdoet door ze niet te noemen. Maar ik ga een poging doen. Deze drie boeken zijn me in ieder geval het meeste bijgebleven.

 

Nr 1: Naar het paradijs – Hanya Yanagihara

 

In januari was het zover: het nieuwste boek van Hanya Yanagihara. Na haar veel bejubelde boek ‘Een klein leven’ moesten we namelijk 7 jaar wachten op iets nieuws. Ik reserveerde het in de bieb en moest er tot april op wachten. In de tussentijd schrok ik steeds meer van verschillende reviews: het was voor sommigen niet wat ze ervan hadden gehoopt. Hmmm….

En nee, het is inderdaad geen makkelijk verhaal, met drie tijdlijnen en verschillende settingen. Maar ik vond het subliem! Inderdaad een compleet ander boek dan haar vorige, maar zo mooi! Een heel gelaagd boek, met thema’s als willen zijn wie je bent, opoffering en het willen beschermen van je geliefden. Na het lezen bleef het verhaal nog lange tijd in mijn hoofd hangen, en ooit ga ik het herlezen (in een tweede leven ofzo).

 

 

Nr. 2 Branco & Julia – Gert-Jan van den Bemd

 

Dit boek was voor mij hét ultieme zomerboek! Melancholisch, mysterieus, heerlijke personages en een zomerse setting in Portugal en Frankrijk. Ik las het boek tijdens twee uitzonderlijk warme dagen en het was er het perfecte boek voor. Ik werd geraakt door het verhaal en wilde aan het einde nog helemaal geen afscheid nemen van de personages Branco en Julia. Het was niet het eerste boek wat ik van Gert-Jan las, maar nu weet ik het zeker: ik ben fan!

 

 

Nr 3. Patroon – Marco Kunst

 

Dit boek lag spontaan bij mij op de mat. Ik lees zelden jeugdliteratuur en kon me niet herinneren dat ik aan een win-actie mee had gedaan. Maar soms moet het blijkbaar zo zijn, iets met karma of zoiets. Ik las het boek en het blies me van mijn sokken. Want ook bij dit boek: een brok in mijn keel! De cover van het boek doet vermoeden dat het om een spannend verhaal gaat en dat is het ook. Maar het is daarnaast ook een heel emotioneel verhaal. Marco Kunst weet het verhaal met krachtige bewoordingen neer te zetten. Een geweldig boek, zowel voor jongeren van 13 jaar als voor volwassenen.

 

 

Kortom, drie boeken die mij, ieder op hun eigen manier, raakten. Dat blijkt toch wel de rode draad van mijn top-3 lijstje te zijn. Op naar een nieuw boekenjaar!

 

Jolanda

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...