zondag 18 december 2022

Hamley zoekt de kerstman door Sandra J. Paul.

 





Quote: ‘Heb je iets uitgespookt waar wij niets van weten?’ ‘Nee hoor,’ zegt Hamley onschuldig. ‘Dat doe ik toch nooit?’

Het is december dus een perfecte tijd om dit jeugdboek te lezen.

De prachtige hardcover is al geweldig aandoenlijk en prachtig geïllustreerd.
Er staat een schattig jong zwart katje met groene ogen op die in een winterlandschap tussen de cadeautjes zit.
Daarachter zie je de maan met daarvoor de slee met rendieren.

 

Het boek gaat over het jonge zwarte katje Hamley.
Hamley woont met Mama-kat, haar zusjes Lexi en Lilly, en de geadopteerde straatkat B-Boy bij hun baasjes Henry, Betty, en hun dochter Viola.

Hamley vindt het hele kerstgebeuren maar veemd. Ze begrijpt niet waarom mensen kerstmis zo belangrijk vinden. En dan hebben ze het steeds over de kerstman, wie is dat toch?

Het boek begint met dat Henry een kerstboom in huis haalt. Het is voor Hamley lastig om van de kerstversiering af te blijven. Het is ook zo verleidelijk, de kerstballen en de glinsterende slingers en allemaal versiersels die geluidjes maken. Als de baasjes de kamer uit zijn, ziet ze haar kans.

Hilarisch gewoon. Volgens mij denkt een kat echt zo.
Momenteel heb ik nog een zwarte Noorse Boskat Lizzy, maar die kijkt er niet naar om, maar onze vorige katten deden dat wel. Daarom klonk het allemaal heel bekend. Maar dit ter zijde.

Hamley verstaat wat de mensen zeggen. Normale mensen verstaan Hamley niet, maar magische mensen kunnen dat wel. Hamley leert veel van wat de mensen zeggen, maar ook van wat er op de televisie gebeurt.

Voor het haardvuur spreekt ze haar wens uit dat ze graag mee wil met de kerstman om samen pakjes te gaan bezorgen. Ze wil de kerstman graag ontmoeten. Dat is nog niet zo eenvoudig want hij woont immers op een geheime plek die niemand ooit mag zien.
Of dat lukt? Nu dat moet je zelf maar gaan lezen. Ik ga verder niks verklappen over de inhoud van het boek.

Ik las het boek aan mijn kleindochter van 3,5 jaar voor. Ze vond het geweldig. Ook staan er regelmatig mooie gekleurde plaatjes in het boek. En er staan regelmatig kattenpootjes verspreid door het boek.

Het boek bestaat uit ongeveer 80 bladzijden en ik heb er momenteel al 50 bladzijden aan haar voorgelezen. Ik mocht niet stoppen van haar. Dus de volgende keer dat ik oppas gaat het boek zeker weer mee en lezen we het uit.
Ze moest erg lachen om wat Hamley allemaal deed.

Het boek is niet in een moeilijke taal geschreven dus was goed te volgen voor kleine kinderen. Het is dus ook goed te lezen voor beginnende lezers. Ik vermoed dat oudere kinderen en zelfs volwassenen het boek kunnen waarderen.
Hamley zoekt de kerstman is erg vermakelijk en toverde vaak een lach op mijn gezicht. De auteur lijkt zich goed in te kunnen leven in de gedachten van een kat. Het is zeker niet het laatste boek dat wij over Hamley lezen.


Het is knap geschreven als je het voor elkaar krijgt dat een kind van ruim drie al zo de aandacht bij een boek kan houden.
Binnenkort ga ik het lezen met mijn kleinzoon van ruim zes jaar oud en ik verwacht dat hij het boek ook geweldig vindt.
Ik vind het moeilijk om een jeugdboek te beoordelen, omdat het voor kinderen is, maar als ik zie hoe mijn kleindochter het vindt, geef ik het 5 inktpotjes

Jantsje

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...