zaterdag 24 december 2022

Top 3 boeken gelezen voor Boekinkt en uitgekomen in 2022

 De teamleden van Boekinkt vertellen over welke boeken zij graag gelezen hebben. Vandaag Hilona:




1: Tossa – Tjeerd Langstraat
Het verhaal is op een fijne manier geschreven en het duurt dan ook niet lang voordat ik erdoor gegrepen word. De hoofdpersonages zijn goed uitgediept en komen gaandeweg het verhaal steeds meer tot leven. Het contrast tussen de 2 werelden is groot. De sereniteit en de verstilling, maar ook de eenzaamheid in de alpen tegenover de uitgelatenheid, de spanning maar vooral ook de chaos in Tossa. Ik leef mee met de vriendengroep  en wanneer het noodlot toeslaat, voel ik de machteloosheid, de pijn en het verdriet. Verschillende emoties komen voorbij en ik lees dan weer met een glimlach, soms hardop bulderend van het lachen, dan weer met een brok in mijn keel of met dikke tranen over mijn wangen. Als geen ander weet Tjeerd te schakelen tussen al deze emoties, rauw en puur. Dit alles samen maakt dat ik groot fan ben van de boeken van Tjeerd Langstraat. Als iemand het verdient om bij het grote publiek door te breken dan is hij het wel. Dat gun ik niet alleen hem, maar vooral de toekomstige nieuwe lezers van zijn boeken.

2: Surrender 40 songs, één verhaal – Bono
Surrender 40 songs, één verhaal is wat mij betreft een must have voor iedere fan of liefhebber, die naast de prachtige lp’s niet in de kast zou mogen ontbreken. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een tekening van Bono, de daarbij geschreven tekst vaak onleesbaar. Ondanks dat ik niet van alle hoofdstukken evenveel heb genoten blijft er in dit meer dan 600 bladzijden tellende boek genoeg over waarmee ik  mij kostelijk heb vermaakt. De foto’s aan het einde van het boek zijn voor mij een trip down memory lane. Het boek heeft me doen lachen en huilen, het heeft me gerriteerd en geraakt, maar bovenal vermaakt. Bono is een goede verteller en schroomt ook niet om daarbij de nodige zelfspot te gebruiken. Om het laatste hoofdstuk moet ik lachen, ik denk dat menig lezer hier zijn wenkbrauw bij zal optrekken. De symboliek vind ik echter heel mooi, het maakt de cirkel van zijn leven rond en daarmee vind ik het dus een goed gekozen einde. Of is het toch een (nieuw) begin………….?

3: Buitenleven – Nina Polak
Buitenleven van Nina Polak was voor mij een fijne eerste kennismaking met deze auteur. Ik heb erg genoten van de mooie schrijfstijl van Nina en de psychologische diepgang die zij het verhaal heeft meegegeven. Hierdoor kan ik mij goed inleven in de personages en hun verhalen. Ik heb intens genoten van de mooie soms bijna poëtische zinnen.
"Teder deed Rivka haar MacBook dicht, alsof ze een dode de ogen sloot, maar de pen in haar hand plantte ze een paar zuigende seconden later in het melkige glas van de appel, een hart met een hap eruit." (p. 219). Een prachtige zin, waarin het verdriet van Rivka die langzaam haar geliefde Esse verliest en daarmee de essentie van haar leven op een geweldige mooie wijze verwoord.
Dit boek staat echt vol met deze parels van zinnen en staat daarom op nummer 3.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...