Publicatiedatum: juni 2020
Recensie door: Jacqueline
 3,5 sterren

Cover
De cover en de titel roepen bij mij gelijk vragen op. Dus een goed gekozen cover, zeker ook door de kleuren.

Achterflap
Het slaperige dorpje Vierschoten staat op zijn kop als de Postcodeloterij-hoofdprijs op zijn enige postcode valt. Journalist Evy Benders ziet er meteen een prachtig artikel in en ze besluit een paar dagen bij haar oom, een Vierschotenaar, te gaan logeren. Tijdens haar gesprekken met de winnaars en verliezers ontdekt ze al snel dat de verhoudingen binnen het dorp op scherp zijn komen te staan. Maar gaandeweg blijkt ook dat dat alles te maken heeft met een traumatische gebeurtenis die zich enkele jaren eerder in het dorp heeft afgespeeld en waarover nog steeds krampachtig wordt gezwegen. Manuel lijkt wel openlijk te willen spreken over wat er destijds met de veertienjarige Linsey is gebeurd, maar is de getuigenis van deze getroebleerde jongen betrouwbaar? En was de wereldvreemde Benjamin, die destijds is opgepakt, wel de werkelijke dader? Binnen enkele dagen sluiten de opeenvolgende gebeurtenissen zich als een net om Evy heen en lijkt er geen ontsnappen meer mogelijk.

Mijn mening
Marlen Visser trekt me, door de gebeurtenis die ze in het begin van haar verhaal zo gedetailleerd omschrijft, gelijk goed het verhaal in. Dat belooft wat hoor ik mezelf denken:-) Doordat ik nog niet eerder van Marlen Visser een boek heb gelezen weet ik eigenlijk niet wat ik kan verwachten. Ik heb die dan ook niet. Is het verhaal mij bevallen? Absoluut. Er zijn verschillende situaties die echt wel erg boeiend en een tikkeltje spannend zijn (zoals die waar het verhaal mee begint) en sommige gebeurtenissen hadden naar mijn mening echt spannender gemogen.

Wat ik goed vind aan dit verhaal, dat drie verschillende verhaallijnen heeft, is dat ‘niets zo is zoals het lijkt’. Voor mij zeker een reden om door te willen lezen ondanks dat ik vind dat Evy haar personage wel wat pittiger en wat minder naïef had mogen zijn. Want hoe ze soms in situaties reageerde dacht ik wel eens van ‘kom op meid bijt eens van je af’ of ‘geloof je dit werkelijk’?

Hoe die verschillende verhaallijnen aan het einde bij elkaar komen daarmee heeft Marlen mij absoluut verrast. Eerst had ik een vermoeden welke kant het op zou gaan en daar leek het ook even op totdat bleek dat dit dus niet het geval was. Want zoals ik al eerder noemde is ‘niets zoals het lijkt’. De auteur heeft me daarmee mooi op het verkeerde been gezet. Ik heb mij uitstekend met dit boek vermaakt en Het noodlot krijgt van mij 3,5 kraaien!

Spanning: 3
Psychologische ontwikkeling personages: 3
Leesplezier: 3,5