Auteur:
Sabine van den Berg
Uitgever:
Atlas
Contact
ISBN: 9789025446789
ISBN: 9789025446789
Gepubliceerd:
April 2016
Het
Verhaal
Tien
jaar geleden is er in de omgeving van een plattelandsdorp een
lustmoord gepleegd op een veertienjarig meisje. De dader is nooit
gevonden. In het dorp gaat het leven verder, ook bij een boerengezin.
Totdat de dochter van de nurkse boer voor het eerst uitgaat met de
jongere broer van het slachtoffer, waardoor de gedachte aan de moord
niet langer buiten de deur gehouden kan worden. Via een web van
suggesties groeien vermoedens uit tot verdenkingen. In Dingen Die
Niet Mogen kijken afwisselend moeder en dochter naar de andere
gezinsleden. Een verhaal over liefde, vergankelijkheid en ontluikende
seksualiteit, maar vooral over de broeierige verhoudingen binnen een
gezin.
De
Auteur
Het
literaire werk van Sabine van den Berg (1969) kenmerkt zich door een
zeer beeldende stijl. In sober taalgebruik voeren spanning en
verwarring de boventoon in een filmisch geheel. Sabine van den Berg
volgde de opleiding Reclametekenen in Amsterdam, studeerde tekenen en
beeldhouwen aan de Kunstacademie te Rotterdam, en proza aan
schrijversvakschool ’t Colofon in Amsterdam. Als redacteur werkte
ze voor het literaire tijdschrift Lust & Gratie. Ze publiceerde
korte verhalen in Lust & Gratie evenals in Armada. De laatste
jaren voordat zij zich geheel wijdde aan het schrijven en schilderen,
was zij werkzaam als freelance journaliste/styliste/fotografe voor
verschillende tijdschriften. In 2000 verscheen haar eerste roman De
naam van mijn vader, gevolgd in 2002 door De lachende derde en Wissel
in 2013.
Wat
ik ervan vond
Door
de achterflap krijg je (heel) misschien het idee dat Dingen Die Niet
Mogen een spannende thriller is – het is eerder een psychologische
studie van een gezin met een dominante vader, waar de dochter wordt
voorgetrokken en de zoon amper recht van bestaan heeft. Een dag en
een nacht volg je het gezinsleven op de boerderij, dat afwisselend
door de ogen van moeder (in lange hoofdstukken, traag als stroop) en
die van de dochter (naïef, bijna even traag) belicht wordt.
De
schrijfstijl is passend voor het verhaal; in de uitgebreide
beschrijvingen van tastbare voorwerpen wordt juist getoond wat er
ontbreekt. In één hoofdstuk bekijkt moeder de diverse
houtsnijwerkjes die haar dochter in haar slaapkamer heeft. Hoewel ze
daar allerlei gedachten/herinneringen bij heeft, houdt ze bijna
wanhopig serieuze overpeinzingen en gevoelens op afstand en steekt
het liefst haar kop in het zand. Dat blijft zo tot het eind.
En juist daardoor voelt elke gebeurtenis en elke gedachte nogal onthecht. Elk klein dingetje beschrijven heeft een duidelijk doel, maar maakt het boek bijna saai om te lezen. Het is dan oppassen dat je de lezer niet kwijtraakt; ik voelde me eigenlijk helemaal niet betrokken bij het verhaal of de personages.
En juist daardoor voelt elke gebeurtenis en elke gedachte nogal onthecht. Elk klein dingetje beschrijven heeft een duidelijk doel, maar maakt het boek bijna saai om te lezen. Het is dan oppassen dat je de lezer niet kwijtraakt; ik voelde me eigenlijk helemaal niet betrokken bij het verhaal of de personages.
“Jaloers?”
Steven trekt zijn wenkbrauwen op. “Het is niet persoonlijk, jij
kunt het niet helpen dat je een meisje bent.”
Ze slaat haar wimpers op, kijkt hem recht aan. Ze begrijpt hem niet. Zijn opmerking verontrust haar. “Wat bedoel je?”
Steven haalt zijn schouders op. “Vader houdt meer van meisjes dan van jongens, is dat je nooit opgevallen?”
Ze slaat haar wimpers op, kijkt hem recht aan. Ze begrijpt hem niet. Zijn opmerking verontrust haar. “Wat bedoel je?”
Steven haalt zijn schouders op. “Vader houdt meer van meisjes dan van jongens, is dat je nooit opgevallen?”
Met
de meer expliciete gedeelten van het boek kon ik (misschien mede door
die onthechting) helemaal weinig, zoals de scene waar de dochter haar
eigen lichaam op haar gemak verkent en per ongeluk haar eigen
maagdenvlies scheurt. Ongetwijfeld zal dit bedoeld zijn om te
confronteren, op z’n minst een ongemakkelijk gevoel teweeg te
brengen; net als de meeste andere scenes zat ik me tijdens het lezen
vooral af te vragen wat de toevoeging aan het verhaal was.
Bepaalde
opmerkingen en gebeurtenissen doelen in de loop van het boek op de
mogelijk duistere aard van een bepaald personage. Volgens de
achterflap groeien vermoedens uit tot verdenkingen via een web van
suggesties. Nu heb ik nergens zien staan dat dit een Young Adult is,
maar ik denk dat een beginnende thrillerlezer of fan van YA er
eventueel meer van zou genieten dan een doorgewinterde thriller fan,
want vermoedens die groeien..? Ik denk dat ik rond pagina 20 wist hoe
het zat. Het gaat in mijn ogen uiteindelijk niet om die vermoedens en
verdenkingen – maar wek dan ook niet de indruk met je achterflap
dat het wel zo is!
Uiteindelijk
heb ik Dingen Die Niet Mogen vooral uit pure koppigheid uitgelezen en
omdat het een vrij ‘kort’ boek is (188 pagina’s – langer had
ook echt niet gemoeten). De schrijfstijl voelt passend maar te
simplistisch aan; het kon mijn aandacht moeilijk vasthouden. Ik
begrijp de bedoeling van DDNM, maar de uitvoering was het voor mij
gewoon niet.
Plot: 3
Originaliteit: 3
Spanning: 2.5
Schrijfstijl: 3 (goed gekozen, niet fijn om te lezen)
Psychologie:
3.5
Leesplezier: 3
Leesplezier: 3
Conclusie: Net aan 3 sterren voor Dingen Die Niet Mogen
Yfke
Brandhout
Geen opmerkingen:
Een reactie posten