Auteur:
Nina Polak
Uitgever:
Prometheus
Pagina’s:
272
ISBN: 9789044621778
ISBN: 9789044621778
Gepubliceerd:
28 februari 2014
De
Omslag
Voor
deze kaft is gekozen voor Vleugel Van Een Blauwe Roller door Albrecht
Dürer (1471-1528). Een meerkleurige vleugel op een perkamentkleurige
achtergrond. Het doet me denken aan van die mooie, oude natuurposters
die in klaslokalen hangen. Het is niet echt een omslag die schreeuwt
om aandacht, maar ik vind hem wel mooi – juist daarom, denk ik.
De
Auteur
Nina
Polak (1986) studeerde aan de Universiteit van Amsterdam en aan de
New School University in New York. Ze is redacteur bij De
Correspondent en schrijft voor De Groene Amsterdammer. We zullen niet
te pletter slaan is haar debuutroman.
Bron:
http://webwinkel.uitgeverijprometheus.nl/book/nina-polak
Het
Verhaal
Anna
en Schard, dochter en zoon van twee moeders, groeien op in een
polder, een idylle van Hollandse tolerantie. Totdat op een gewone
dag, om volwassen redenen, en onder luid gejank van de hond, een
grote gele taxi een van de moeders wegvoert, en er alleen nog te
spreken valt van een mislukt experiment. Jaren
na de rommelige scheiding treft Anna - uitzichtloos verliefd op een
kunstenaar die bezig is zichzelf onsterfelijk te maken - haar grote
broer aan op de stoep voor haar huis. Schard is net terug uit India,
waar hij zich heeft willen wijden aan iets groots en goeds. Terwijl
hun moeders zich voorzichtig weer gelukkig prijzen, confronteert een
hete zomer de twee halfbloedverwanten met hun eigen haperende
liefdeslevens, hun romantische fantasieën, en elkaar. We
zullen niet te pletter slaan beschrijft de sociale en seksuele
verwarring van goedbedoelende maar onhandige mensen die weten wat ze
willen worden _ vader, vrouw, held, geliefde _ maar de juiste weg
niet zien. Het is een warm, stormachtig familieverhaal over
misleidende obsessies en goede zorgen.
Wat
ik ervan vond
Een
vleugel op de omslag, een hoofdpersoon die uilen tekent, een jongetje
met een lam armpje dat als een vleugel flappert in de wind - het
thema ligt er een beetje dik bovenop, zou je misschien zeggen. Dit is
een verhaal over volwassen worden en op verschillende manieren wordt
je eraan herinnerd dat het gaat om een zus en broer die het nest
verlaten hebben, die zijn uitgevlogen en op eigen benen proberen te
staan. Toch voelt het niet alsof het thema je wordt opgedrongen; het
is aanwezig en duidelijk, maar niet overheersend. Ik had het ‘oh
ja, natuurlijk’ moment eigenlijk pas achteraf en heb vooral gewoon
kunnen genieten van het verhaal over Anna en Schard.
Wat ik het mooist vond, is hoe niets eigenlijk wordt beschreven als schokkend, bizar of apart. De dingen zijn zoals ze zijn. Er is ook geen ontknoping, geen moment waarop alle eindjes aan elkaar worden geknoopt en alle problemen worden opgelost; hooguit gebeurtenissen die mensen dichter bij elkaar brengen, misverstanden en barrières oplossen, knopen doorhakken die nog niet eerder doorgehakt konden worden. Dat maakt het een stuk realistischer.
Klinkt dat niet als een must-read? Toch zou ik zeggen dat je dit boek moet lezen. Het is een kunst om personages te scheppen en echt tot leven te wekken die zo realistisch en sympathiek zijn, die net als iedereen worstelen met hun identiteit en de (on)zin van het leven. Niet alleen dat, ik vind het enorm knap hoe Polak beschrijft wat anderen misschien als ‘buiten de norm’ beschouwen.
Vaak zie je LGBT’ers in literatuur en films worstelen met hun seksualiteit alsof ze geen andere identiteit hebben. Ik wil absoluut niet beweren dat er geen worsteling is; het is alleen een nogal vaak gebruikt cliché met vrijwel zonder uitzondering een slechte afloop. Zo fijn dat Polak niet gekozen heeft voor deze troop.
Het enige nadeel van het realistische verhaal zonder een echte ontknoping is misschien dat het verhaal af en toe wat inzakt, dat je jezelf moet aansporen om door te lezen. Dat wordt dan echter weer goed gemaakt met mooie, beeldende zinnen, die nooit te pretentieus of ingewikkeld aanvoelen. Bijvoorbeeld de openende regels van WZNTPS:
‘Hun
moeder verliet hun moeder op de dag dat de nieuwe keuken arriveerde.
Een teleurstellend prozaïsch moment.’
Nog
een voorbeeldje:
‘Als
een koe in barensnood maakt hij rondjes door de kamer. Een afgewezen
mens wil zijn huid uit, zichzelf verlaten zoals hij verlaten is, weg
van dat miserabele schepsel Ik.’
En:
‘Overal om haar heen laten mensen hun meningen vallen.’
Het
is geen overweldigende wervelstorm, dit boek, maar zo mooi en zo de
moeite waard.
Omslag:
4
Plot: 5
Originaliteit: 4
Psychologie: 4
Leesplezier: 3.5
Schrijfstijl: 5
Conclusie: Een dikke 4 sterren voor Nina Polak
Plot: 5
Originaliteit: 4
Psychologie: 4
Leesplezier: 3.5
Schrijfstijl: 5
Conclusie: Een dikke 4 sterren voor Nina Polak
Yfke
Brandhout
Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten