dinsdag 10 oktober 2017

De kuur van Emily Kocken

Titel : De Kuur

Auteur : Emily Kocken

Uitgever : Querido

Verschenen : mei 2017

Pagina’s : 265

Genre : Roman

Over de auteur :
 Emily Kocken is beeldend kunstenaar en schrijver. Ze publiceerde korte verhalen in onder meer De Revisor. Ze debuteerde in 2013 met de roman Witte vlag, die genomineerd werd voor de Academische Literatuurprijs 2014.

Achterflap: 
Zakenman Yves Altman is al zijn hele leven in de ban van Thomas Manns beroemde roman De Toverberg. Met zijn nieuwe vriendin en zijn vier kinderen reist hij af naar de Schatzalp in het Zwitserse Davos, waar Thomas Mann zijn boek situeerde. Hij vindt het belangrijk zijn liefde voor De Toverberg met zijn gezin te delen. Vanaf het begin van de reis gaat alles echter anders dan gepland, verwart iedereen plaats en tijd en lijken er ongrijpbare machten in het spel. Yves heeft een geheime agenda en de onderdrukte verlangens van zijn vriendin en zijn kinderen creëren een dilemma. Kunnen ze nog terug? De kuur is een verontrustende zoektocht naar identiteit, een duister sprookje en een Familiesaga over liefde in alle vormen.

Mijn mening : 
Toen ik hoorde dat De kuur het boek van Emily Kocken uitkwam, reageerde ik gelijk enthousiast, want dit boek wil ik graag lezen. Het verhaal speelt zich grotendeels af in het Zwitserse Davos. Hoofdpersonage Yves Altman wordt 60 en wil zijn verjaardag graag vieren in Davos, samen met zijn nieuwe geliefde en zijn kinderen. Yves heeft een grote obsessie voor De Toverberg en  hij brengt die passie over op zijn kinderen. Zij groeien op met De toverberg van Thomas Mann. De Kuur is dan ook gebaseerd op de klassieker De toverberg van Thomas Mann. 
Het boek bestaat uit vele personages en  achterin staat ook een overzicht van personages. Hier kwam ik echter pas achter toen ik het boek al dicht sloeg. Het was handiger geweest om dit voorin het boek te doen. Ook vinden we achterin het boek een vertaling van Zwitserduitse woorden en uitdrukkingen. Het boek bestaat uit drie delen.
 De kuur is een roman waarbij je goed de aandacht moet houden. De dialogen tussen de personages kon ik eerlijk gezegd soms moeilijk volgen en zorgde dat ik regelmatig zinnen moest herlezen wat er precies bedoeld werd. In het boek worden de citaten uit De toverberg cursief neergezet.
Wel moet ik toegeven dat auteur Emily Kocken goed research heeft gedaan. Ze heeft zelf ook Davos bezocht. En ze neemt je mee in haar boek naar het prachtige plaatsje. Ik ben zelf drie maanden in Davos geweest mbt mijn astma. Door het lezen van Kuur was er veel herkenning natuurlijk: Schatzalp, Kaffee Klatsch, Davoser Promenade en de Davosersee. De beeldende beschrijving en de details namen mij weer mee naar het mooie zwitsere Davos. Zelfs wordt er nog verwezen naar longpatiënten in het boek dat ze naar Davos komen om te revalideren. 
Ik vind het jammer dat ik geen band kreeg met de personages; ze raakten mij op geen enkele wijze.  Zelf heb ik nog nooit De Toverberg van Thomas Mann gelezen natuurlijk wel van gehoord ,maar door De kuur wil ik toch zeker eens gaan lezen. Mischien is het wel fijner om eerst De toverberg te lezen, omdat er zo vaak naar verwezen wordt.

Doordat ik regelmatig de gesprekken tussen de personages moest herlezen, werd  bij mij de vaart uit het verhaal gehaald. Ook dat de lift zijn gedachten uitspreekt vond ik geen meerwaarde hebben aan het verhaal. Dit is vanzelfspreken mijn persoonlijke mening en  iemand anders kan het een  geweldig boek gaan vinden. Het blijft altijd een kwestie van smaak. Maar ik had er meer van verwacht.

Ik geef De kuur helaas een 2,5 ster

Lydia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...