dinsdag 31 oktober 2017

Shock, de premiere

Vrijdag 27 oktober was de première van de musical Shock in Nieuwegein. Gebaseerd op het boek van Mel Wallis de Vries.

Stel je voor: je beste vriendin verdwijnt na een schoolfeest. Alleen haar fiets, haar telefoon en haar bebloede jas worden gevonden. Je wordt verscheurd door verdriet, maar ook door angst. Wat is er die avond met haar gebeurd? Maanden later lukt het je pas om je leven weer op te pakken. Maar dan komt de moordenaar terug. En dit keer voor jou. Kun je nog vluchten? Of is het te laat? 

Vorig jaar ging Vals on tour. En aangezien dat een goed inelkaar gezette musical was, was het geen straf om dit jaar richting Nieuwegein te gaan. 
Wat ze slim doen is om er voor de (voornamelijk) meiden die naar een theatervoorstelling komen er een evenement van te maken. Zo kan je vooraf en naderhand op de foto om kans te maken het nieuwe covermodel te worden voor een volgend boek van Mel Wallis de Vries. Wat dan leuk is, als je met je stuk jongere vriendin binnen komt en die er nog jonger uit blijkt te zien door een oudere medewerker van het theater en ze aangespoord wordt om ook mee te gaan doen aan de fotoshoot. Haha. Ik wou dat ik 20 jaar jonger geschat werd nog..
Ook kunnen de jongeren met de acteurs en de schrijfster op de foto. Het is zo leuk om op tijd te komen en rond te kijken wat er allemaal gebeurd. Nu stalk ik Mel Wallis de Vries al enkele jaren en ik kan zo vrolijk worden van deze vrouw als ze tot haar schrik ontdek dat ik er weer ben. Ze probeert altijd zich zo snel mogelijk uit de voeten te maken... Nee hoor, flauwekul. Of ze nou op een podium tussen allemaal schrijvers geinterviewd wordt bij de Jonge Jury of nu druk staat te signeren, haar hoofd als ze mij ontdekt, maakt mijn hele avond al goed. Ze kijkt dan toevallig net mijn richting op, is verbaasd en dan zie je dat hele gezicht blij worden en roept dan altijd enthousiast. Dikke knuffel en zoen volgde. Die ochtend had ik haar op twitter veel plezier gewenst met de musical, dus verwachtte ze niet dat ik er zou zijn. Daar er altijd om Mel veel mensen staan die haar graag willen spreken of op de foto willen, zeg ik snel dag en tot straks.
Cast van Vals 2016

Shock 2017
Er zitten weer veel jongeren te genieten van de voorstelling. Ik was vergeten waar Shock ook alweer over ging en laat mij ook verrassen. En heb het later met wat ouders er over dat het best stevige evrhalen zijn voor jongeren. Nu legde een andere Young adult schrijfster mij al eens uit, dat jongeren anders lezen dan oudere mensen. Door je levenservaring en het ontwikkelen van empathie komen zaken dan heftiger binnen. En is zo'n jeugdmusical ook leuk voor de ouders om te kijken.Twee van de actrices van vorig jaar speelden nu ook weer in Shock. Priscilla Kneteman speelt dit jaar de rol van Lilli .Als ik aan haar vraag hoe het is om nu ook in de tweede musical te spelen, vertelt Priscilla het vooral leuk te vinden een totaal andere rol te mogen spelen. Was ze vorig jaar nog de bitch in het stuk, dit keer speelt ze  een timide meisje.  Nu is al bekend trouwens dat volgend jaar Schuld als musical komt. Kneteman vertelt dan in een ander stuk te spelen en dus niet in de 3e musical te verschijnen.
Lang heb ik staan praten met Rianne Peterson. Zij speelde  vorig jaar in de musical Vals en is dit jaar regie assistente bij Shock. Wat betekent dat tijdens de premiere haar laatste werkdag was. We kletsen wat over de overeenkomsten op het podium en haar acteerwerk; zo staat ze eind van het jaar in De kleine zeemeermin. Nu staan wij aan de zijkant van het podium te kletsen en wordt op het podium druk gefilmd, gefotografeerd en geinterviewd. Sta ik normaliter met mijn groot hoofd overal tussen en heb altijd wel mooie speciaal voor mij geposeerde groepsfoto's..dit keer niet haha. Zie foto rechts van de cast.
Lekker nog met Mel kwebbelen tot ze gehaald wordt, omdat ze beneden verwacht worden zo. Dag zeggen, zoenen, knuffel en tot snel roepen.

Wie haar opwachting in de musical nu maakte is Britt Scholte, die bekend is onder jongeren met haar rol van Kimberley in Goede Tijden Slechte Tijden. Mij viel het op dat er wel heel veel jongeren namelijk na de voorstelling op haar afdoken. Toen ik in de zorg werkte, gesloten of open opvang dan ook met jongeren, dan ging stipt
20.00 GTST aan. Ranja en thee klaar en elke groep zat om de tv gekluisterd. Nu ben ik daar helemaal uit en had geen idee. Om 20.00 laat ik mij niet de kans ontglippen om Annechien Steenhuizen het venster op de wereld te horen vertellen in het journaal. Oké, horen? Zien vooral.
Maar wat is Britt een leuk spontaan mens. Met haar 20 jaar, netjes U zeggend, onbevangen staan praten. Ze vertelt 5 jaar Brugklas gedaan te hebben en nu al voor het 2e jaar in GTST te zitten. Ze heeft voor Shock zanglessen gevolgd. Of dat zo goed hielp, dat ze een rol in een grote musical zou willen spelen, weet ze niet zo goed. Vrienden, vriendje en familie waren trots dat ze zong.

Natuurlijk klets ik altijd met mensen over boeken. Als ik Monic Hendrickx ontmoet bij een filmpremiere praat ik niet over Carmen van Penoza maar over wat men leest. Grappige is wel dat men eigenlijk altijd spontaan aan het praten slaat, omdat je iets total anders dan gewoon vraagt.

Echter Britt is geen lezer. Het komt er niet van. Als ze tijdens een vakantie besluit minder social media te doen, om een beetje tot rust te komen, pakt ze toch een boek wat zich richt op social media , zoals van Anna Nooshin. Het lezen op school heeft er meer voor gezorgd dat ze er niet veel aan vindt. Vroeger las ze nog wel een Carry Slee bijvoorbeeld. Dat heb ik weer van die schrijfster staat haar nog goed bij, omdat de hoofdpersoon Britt heet.

Toch nog even kijken bij Mel,  daar een keischattig meisje naar vorend duwend zodat ze bij haar idool stond (moeder vertelde dat haar dochter al dagen nerveus is om Mel te gaan zien en hoopt dat ze een foto kan maken). Ik heb door die 25 jaar werken met gedragsmoeilijke jongeren een ietwat vervormd beeld van jongeren gekregen en zag nu eens een gewoon 11 jarig kind dat zielsgelukkig was met dr handtekening en foto. Heerlijk!
Dan nog maar een keertje zoenen en dan terug naar Breda.
Topavond gehad.

Ink






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...