- Nederlands
- 200 pagina’s
- Prometheus
- september 2015
Ik stelde mezelf de vraag reeds eerder deze week : ook al is het een geschenk, mag men een gegeven Joke Schauvliege in de bek kijken en dan – en plein public – een flinke gingivectomie aanraden ? Laat ik dan ook maar meteen zelf het antwoord geven ! Ja, dat kan…dat moet zelfs. Want, jullie mogen niet vergeten : voor hetzelfde geld (in dit geval : geen, dus) kijk je recht in de mond van bijvoorbeeld een Nathalie Meskens om te mogen vaststellen dat ook op dat gebied perfectie bestaat. Om maar meteen de boom om te hakken : nee, perfect is ‘Val’ van Roderik Six niet (hoeveel boeken zijn dat wel ?), maar de tandarts van dienst zal toch flink mogen zoeken om een gaatje te vinden ! Misschien denkt u : een beetje vreemde inleiding, maar het feit dat ik dit boek heb gekregen van Annick Bockland en de korte inhoud geven al veel prijs.
In ’t kort :
Op een dag arriveert een jonge arts in het dorpje Fall, omgeven door een immens woud. En dat is geen dag te vroeg : Lyndon, de oude dokter is zonet overleden en ‘Doc’ neemt al snel zijn intrek in diens verlaten huis. En zo maakt hij kennis met de plaatselijke Sheriff Dwight, die lijdt aan insomnia, Rose, die een bordeel uitbaat, Jonathan, een jonge leraar die dolgraag een roman wil schrijven en Mr. Reynolds, een aan kanker lijdende man met een voorliefde voor eekhoorns, die zowat 15 jaar geleden zijn vrouw heeft vermoord, maar nooit werd vervolgd.
Doc zou het huis en de praktijk delen met ene Madeleine, een dierenarts, die echter nooit opduikt. Er is eveneens een militaire basis, waar vroeger Duitse krijgsgevangen verbleven, wiens geesten nog volop aanwezig zijn. Bij gebrek aan patiënten, begint Doc te schrijven over ‘de meisjes’. Bij het opruimen van het oude huis, vindt Doc een projector en een goed verborgen film. Hij installeert het materiaal, laat de film lopen en ziet…het jongetje op de muur. En dan stapelen de vragen zich op : wie is dat jongetje en wat staat er verder op die film ? Waarom beginnen er plots vrouwen te verdwijnen in Fall ? Wie zijn de meisjes waarover Doc schrijft ? Waar blijft Madeleine ? En welk geheim draagt Sheriff Dwight met zich mee ? Waarom werd Mr. Reynolds nooit vervolgd voor de moord ?
En hier…ja, precies hier stop ik. Want meer weggeven zou zonde zijn voor het werk van Six, dat leest als een boosaardige, licht surrealistische droom. Want – en hier komt het dan eindelijk tot mijn grote vreugde – ‘Twin Peaks’ was nog nooit zo dichtbij. Six gebruikt heel veel beeldspraak en schuwt geen details, wat het verhaal niet echt vrolijker maakt, wel indringender. Niet één van de zowat 240 pagina’s is lichtvoetig, grappen en grollen blijven (gelukkig) volledig achterwege. Six stuurt je het verhaal in : daarna is het aan ons om het – ieder voor zich – af te maken en te verteren.
Doc blijft één jaar in Fall, precies voldoende om het boek in te delen per seizoen. En elk seizoen brengt zijn eigen ellende mee. Want vergis jullie niet, Six analyseert op briljante wijze de diepste krochten van de menselijke geest en stuit daarbij op het ultieme kwaad : Fall houdt zich schuil in elk van ons. Als een kwaadaardige, woekerende kanker verspreidt het boek zich in ieders hoofd, met een afschuw voor zowat elk personage die het rijk is.
Besluit:
Ik kende Roderik Six niet : hij blijkt literair journalist bij het weekblad Knack, met reeds 3 boeken achter zijn naam. Voor de liefhebbers : onder welke noemer zouden jullie het feuilleton ‘Twin Peaks’ plaatsen, behalve ’meesterlijk’ ? Ik behoed me er dan ook voor ‘Val’ een ‘literaire thriller’ te noemen en plaats het boek dan ook maar onder dezelfde noemer dan het eerder vernoemde feuilleton. Want hoe je het ook noemt : meesterlijk is het in ieder geval ! Dus ja Joke, hier mochten inderdaad enkele bomen voor sneuvelen : net als nog enkele andere boeken, zal ‘Val’ voor eeuwig en een dag in mijn hoofd blijven rondspoken ! Nu dat van jullie nog !!
Paul Smeyers
Geen opmerkingen:
Een reactie posten