Auteur: j.b. ocean
Uitgeverij: Hamley Books
Publicatiedatum: januari 2020
Recensie door: Jacqueline
Sterren: 4

Cover
Prachtige cover! Ik hou van zee, strand en rotsen. Alleen door er al naar te kijken ruik ik al bijna de zilte zee. De wijze waarop de afbeelding zichtbaar is gemaakt op de cover vind ik erg origineel bedacht. Zoiets heb ik nog niet eerder gezien. Doordat er in de tekst geen hoofdletters zijn gebruikt valt mij oog er zeker op. De titel en subtitel passen uitstekend bij het verhaal.

Achterflap
De Antwerpse galeriehoudster Olivia worstelt al jaren met schuldgevoelens en verdriet. Haar vriendin Ella is de enige die haar geheim kent. Wanneer Olivia geen uitweg meer ziet, vindt Ella dat het tijd wordt dat Olivia de waarheid verteld over wat er die zomer in Normandiƫ gebeurde. Maar dan blijkt dat Olivia niet de enige is die dingen verzwijgt en een zoektocht naar antwoorden begint.

Blauw is een verhaal waarin vriendschap centraal staat. Het is een roman over liefde en eenzaamheid waarin familie de rode draad is, ook al is die draad gebroken.

Mijn mening
Wanneer Ella haar hartsvriendin Olivia na een eenzijdig ongeluk vindt is het de hoogste tijd dat Olivia hulp gaat zoeken. Het is tijd om niet langer te zwijgen. Olivia gaat dan ook op dringend aanraden van Ella voor een gesprek naar psycholoog Nina. Hoe ontzettend moeilijk zij het dan ook allemaal vindt om aan Nina te vertellen wat er in het verleden allemaal is gebeurd. Wat de pijnlijke reden is waarom ze geen contact meer heeft met haar moeder Rosalie, zet ze door. Ze heeft A gezegd maar zal Olivia ook B zeggen?

Elke nieuwe cliĆ«nt is als een ongelezen boek. Met mooie en minder mooie hoofdstukken. Sommige passages zijn zo rauw dat zij ze uit het boek zou willen scheuren om de pijn weg te nemen.’

Het begin is er en ze zet haar gesprekken met Nina door. Olivia treft het niet want ze komt in een rollercoaster terecht. Ze wordt enorm en onverwachts geconfronteerd met iemand uit haar verleden dat er behoorlijk inhakt en niet alleen bij haar. Gelukkig heeft ze veel steun aan hartsvriendin Ella en aan haar lieve vriend Leon, die haar blijven steunen ondanks dat die ook voor verrassingen komen te staan.

Het personage van Olivia vind ik erg goed uitgewerkt maar ook de overige personages zijn goed beschreven.

Ik vind Blauw een realistische roman waarin allerlei heftige gebeurtenissen aanbod komen die herkenbaar zijn of waar ik me als lezer kan voorstellen dat zoiets kan gebeuren. De auteur maakt gebruik van prachtige zinnen die mijn leesplezier verhogen. De schrijfstijl is vlot waardoor het meeslepende en ontroerende verhaal makkelijk leest. Jaja, ik heb een traantje weg moeten plengen....Ik ging dan ook helemaal in het verhaal op dat ik niet door had wat er om mij heen gebeurde. Of het verhaal enigszins voorstelbaar was? Zeker maar dat deert mij in dit geval niet. Blauw krijgt van mij 4 kraaien.

1 opmerking:

1. Zo fijn dat je als fervent thrillerlezer door Blauw werd geraakt, wat een mooi compliment!

BeantwoordenVerwijderen